Dagens PS

Bilsäkerhet i fara: Hackare kan ta kontroll över ditt fordon

– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara helt vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet som tillsammans med Martin Lundgren, lektor i informationsteknologi, och David Hedberg, före detta student vid Högskolan i Skövde, ligger bakom studien. (Foto: Canva)
– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara helt vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet som tillsammans med Martin Lundgren, lektor i informationsteknologi, och David Hedberg, före detta student vid Högskolan i Skövde, ligger bakom studien. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 maj 2024Publicerad: 28 maj 2024

Moderna bilar är fulla av avancerad teknik, men det kommer med en mörk baksida. Experter varnar för att en stor del av fordonsparken kan vara helt öppen för angrepp från hackare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idag behöver du en kraftfull digital arsenal för att fixa din bil, eftersom en modern bil fungerar mer som en avancerad dator än en motor med allt som hör därtill.

Att felsöka och reparera kräver nu en dator, en sladd och framför allt en avancerad tekniker som kan analysera datan och navigera i den komplexa digitala världen under motorhuven.

Stora säkerhetshål avslöjade

Enligt studier vid Högskolan i Skövde har man hittat allvarliga säkerhetshål i våra bilar. Det betyder att det är ganska enkelt för någon med onda avsikter att hacka bilarna. Kunna ta kontroll och få dem att göra det hackaren vill.

– En mycket stor del av fordonsparken kan i praktiken vara helt vidöppen för angrepp, eller redan vara hackad, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet docent vid Högskolan i Skövde.

Högskolan i Skövde. (Foto: TT)

Bilverkstäder utelåsta ut systemet

Biltillverkarna känner till viss del till detta och förser egna märkesverkstäder med information och möjlighet att uppdatera mjukvaran. Alla andra verkstäder får ingen information alls. Det här ses som ett rätt stort bekymmer.

ANNONS

– Det gäller särskilt de verkstäder som inte är märkesverkstäder. De tvingas ofta använda arbetssätt som inte är officiella för att hantera just de här bilarna.

För de flesta är bilen den mest avancerade dator de har men de har idag ingen möjlighet att påverka uppdateringar eller informationssäkerhet, säger Martin Lundgren som är lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.

Läs även: Kraftig ökning av cyberattacker, Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS