Den som väntar på något gott väntar inte förgäves, såvida de inte köpt en Hyundai Ioniq5. Efter en lång väntetid och mycket hausse kring den nya elbilen visar det sig nämligen att Hyundai ställer in leveranserna för modellår 2022, rapporterar Carup.

ANNONS

Snöpligt är bara förnamnet när Hyundai ställer in de planerade leveranserna av elbilen Ioniq5 för den resterande delen av 2022. Ett beslut som drabbar närmare 1200 svenska bilköpare som nu rasar på Facebook.

Det var under gårdagen som besvikna köpare började göra sig hörda på företagets Facebooksida efter att ha nåtts av beskedet. Flera av dem har redan fått vänta i mer än ett år på sin Hyundai Ioniq5, sedan leveranserna återkommande skjutits upp.

Att de stundande leveranserna nu helt ställs in helt ska enligt uppgift bero på just nu rådande komponentbrist, störningar i leverantörskedjan och det oroliga läget på den europeiska marknaden, skriver Carup.

Gamla avtal ogiltiga

För bilköparen innebär det att avtalet man haft inte längre gäller. De bilköpare som fortsatt är intresserade av en elbil behöver de därför göra en ny beställning och teckna ett avtal för Hyundai Ioniq5 årsmodell 2023.

Det ger en väntetid på närmare två år och en högre prislapp än väntat som ett resultat av prishöjningar, vilket väcker frågor som bland annat rör konsumentköplagen.

”Hur är det om en part säger upp köpekontrakt utan den andra sidans godkännande? Vad händer om 6 månader? Gör dom samma sak igen?” skriver en besviken köpare på Hyundais Facebooksida.

ANNONS
ANNONS

En klen tröst i sammanhanget är att även andra bilhandlare brottas med liknande leveransproblem. Dock har de till skillnad från Hyundai valt att stå fast vid priset som avtalet gör gällande.

Läs även: Hyundai Ioniq 5 – utnämnd till ”World car of the year” [Dagens PS]