Nu visar Volvo Cars upp fler detaljer som kommer på de nya elbilarna.
Efterträdaren till Volvo XC90 får inredning i helt nya material – svensk ull, lin och cellulosa.
Bilen får stolar med inbyggda högtalare –  och en förarmiljö som liknar Tesla.

ANNONS
Volvos konceptbilar brukar vara mycket lika de kommande produktionsmodellerna. Inom några månader visas efterträdaren till XC90 som liknar Concept Recharge. Foto: Volvo Cars

Den närmaste tre åren ska Volvo visa upp tre nya elbilar som ska ta företaget mot målet att varannan bil ska vara en elbil redan 2025. Först ut är efterträdaren till XC90 som får ett nytt namn som börjar med en vokal. Sedan kommer en ny mindre bil och därefter en efterträdare till dagens Volvo XC60.

Instrumenteringen är mycket lik Tesla Model 3 och Y. Men Volvo har en liten display framför ratten, som följer med när du justerar ratten, på samma sätt som Volkswagen ID.3 och ID.4. Foto: Volvo Cars

Nu släpper Volvo nya bilder på konceptbilen Concept Recharge som visar upp en stor del av det nya framtida designspråket och produktstrategin som kommer att gå i produktion i de nya elbilarna. Volvo riktar sig rakt in till de kunder som i dag köper Tesla.

Inbyggda högtalare i nackstöden är en helt ny finess. Foto: Volvo Cars

Och Volvo verkar mena allvar med att bli mer ekologiska och mindre klimatförstörande. Volvo skippar de murriga plastsätena och plastpanelerna som Tesla använder. I stället handlar det om ljusa svenska naturmaterial: Ansvarsfullt anskaffad svensk ull, miljövänliga textilier och lätta kompositmaterial av lin och cellulosa.

Instrumentpanelen får en överdel av ylletyg. Foto: Volvo Cars

De kommande modellerna ska använda hållbara material både invändigt och på utsidan. Bilarna kan få nya unika däck gjorda i förnybara material. Enligt Volvo ska man minska bilens bilens koldioxidpåverkan under livscykeln med 80 procent jämfört med en Volvo XC60 av modellår 2018.

Den tvära bakdelen från Volvo V70 är tillbaka. Tack för det Volvo! Foto: Volvo Cars

– När vi går in i elbilsåldern kommer räckvidden för en fulladdad bil att vara en nyckelfaktor. Den enkla lösningen är att lägga till fler batterier, men det är inte samma sak som att bara lägga till en större bränsletank idag – batterier gör att bilens vikt och dess koldioxidavtryck ökar. Istället måste vi öka den totala effektiviteten för att öka räckvidden. Med Concept Recharge utforskar vi spänningen mellan behovet av effektivitet och en önskan om samma innerutrymmen, bekvämlighet och körupplevelse som i dagens SUV:ar, säger Owen Ready, Head of Strategic and Brand Design på Volvo Cars.

ANNONS
ANNONS
Av bilderna att döma kommer Volvos nya elbilar att kunna utrustas med solceller i taket. Foto: Volvo Cars

Volvo försöker gå från läder och plast till mer hållbara material. Det handlar om  ansvarsfullt anskaffad svensk ull, miljövänliga textilier och lätta kompositmaterial gjord av lin och cellulosa. Ullen görs till naturligt tyg som andas och är fritt från tillsatser. Även golv och dörrar har yllemattor.

Yllemattor och linmaterial i skön harmoni. Foto: Volvo Cars

 Sittdynorna och dörrpanelerna är tillverkade av miljövänliga material med Tencel™-fibrer från cellulosa. På så sätt kan Volvo minska användningen av plast i interiören.

Dörrpanelerna är gjorda av linkomposit. Foto: Volvo Cars

Ratten, stolsryggarna och nackstöden får ett nytt material som har utvecklats av Volvo Cars och som heter Nordico. Det mjuka materialet är tillverkat av biobaserade och återvunna ingredienser från skogar i Sverige och Finland, vilket ger ett CO2-avtryck som är 74 procent lägre än läder.

Säkerhetsbältets spänne bär inskriptionen ”Since 1959”. I konceptbilen sitter bältet på insidan av bilen och spänns fast i ett spänne som är inbyggt i stolsdynan. Foto: Volvo Cars

På andra ställen används ett kompositmaterial gjort av lin. I exteriören är även den främre och bakre stötfångaren och tröskellisterna tillverkade i linkomposit.

Det är oklart om den kommande efterträdaren till XC90 får självmordsdörrar. Foto: Volvo Cars

– Kupén erbjuder sofistikerade former genom användningen av naturmaterial och de enhetliga texturerna och färgnyanserna, vilket speglar den tidlösa elegansen hos förstklassig skandinavisk design, säger Lisa Reeves, chef för interiördesign.

Håkan Samuelsson har bekräftat att bilen får Lidar-sensor på taket. En ultramodern variant av takgöken, kan man säga. Foto: Volvo Cars

Konceptbilen har specialdäck från Pirelli som är helt fria från mineralolja och är tillverkade av 94 procent fossilfria material. Om denna detalj kommer i produktionsbilarna återstår att se.

ANNONS
ANNONS
Däcken är till stor del fossilfria. Foto: Volvo Cars

Volvo skrotar sin klassiska SUV-form och förbättrar luftmotståndet för att öka räckvidden. Genom att bilen inte har en förbränningsmotor som tar plats kan utrymmena bibehållas.

De nya modellerna blir de mest strömlinjeformade i Volvos historia. Sannolikt är räckvidden över 600 km i den elektriska XC90. Foto: Volvo Cars

 – Medan konsumenterna fortsätter att driva efterfrågan på fördelarna med SUV:ar, är vi fast beslutna att tillverka bilar som erbjuder all den säkerhet och komfort som de letar efter, samtidigt som vi kraftigt minskar bilens miljöpåverkan, säger Owen Ready.