Mercedes-Benz nya elbil Vision EQXX går snålare än någon annan elbil. Bilen är packad med banbrytande teknik.
Tack vare låg vikt och rekordlågt luftmotstånd klarar den 100 mil med ett litet batteri.
– Det är så här vi ser på elbilarnas framtid, säger Mercedes-Benz vd Ola Källenius.

ANNONS

Fram tills nu är det inte många som fokuserat på elförbrukningen i elbilar. Elbilarna har fått längre räckvidd genom att ge dem allt större och tyngre batterier. Mercedes visar nu upp konceptbilen EQXX som har 100 mil räckvidd och en elförbrukning på under 1 kWh/mil.

Viison-EQXX har lägre luftmotstånd än någon annan personbil hittills. Foto: Mercedes

Mercedes framstår allt mer som Teslas främsta utmanare när det kommer till teknik. Med nya Vision EQXX visar Mercedes-Benz att en elbil kan gå långt utan ett stort och tungt batteri.

Litet batteri

Trots att batteriet är litet och bara väger 495 kilo med växelriktare ger det 100 kWh. Bilen ska klara Stockholm-Berlin på en laddning. Förbrukningen är ungefär hälften mot vad många elbilar drar i dag. Batteriet rymmer lika mycket energi som det i EQS men är hälften så stort och väger 30 procent mindre. På taket av bilen sitter 117 solceller som ger energi till ett eget batteri som bland annat driver klimatanläggning, infotainment och belysning.

Batteriet väger endast 495 kilo inklusive växelriktare. Det är så litet att det kan få plats i en småbil. Foto: Mercedes

– Det är bara ett och ett halvt år sedan vi började arbetet med projektet som nu resulterat i den mest energieffektiva bil vi någonsin byggt. Vision EQXX är avancerad på väldigt många sätt och den har ett batteri som är så kompakt att det till och med skulle få plats i en småbil. Dessutom har den en design som är fantastisk och futuristisk, säger Ola Källenius.

Ankstjärten bidrar till det rekordlåga luftmotståndet. Foto: Mercedes

En 900 volts drivlina har utvecklats av Mercedes-Benz F1-team. Motorerna på 200 hästkrafter påstås ha en energieffektivitet på 95 procent från batteri till hjul.

Röststyrningen kan avslöja dina känslor. Notera skärmen som går över hela instrumentpanelen. Foto: Mercedes

Vision EQXX har ett luftmotstånd på rekordlåga cd 0,17. Frontarean på EQXX är under 2,2 m², vilket är mindre än en Smart Fortwo. Även de stängda fälgarna sparar energi. Bilen behöver bara generera 4,8 kW för att övervinna luftmotståndet vid 100 km/h, det kan jämföras med Tesla Model 3 som kräver 6,6 kW.

I konceptbilen finns fyra sittplatser. Foto: Mercedes

Även datorsystemen i EQXX är enligt Mercedes i absolut framkant. Systemen i EQXX använder neuromorfisk databehandling och spikande neurala nätverk och AI-teknik.

Motorn är på 200 hästkrafter – allt för att spara energi. Foto: Mercedes

Bilen ska lära sig snabbare och datorerna ska sluka mindre energi.Den ska även kunna reagera på känslor när du använder röststyrningen.

Verkliga körprov ska nu visa hur långt Vision-EQXX kan gå på en laddning. Foto: Mercedes

En sak har Mercedes inte snålat in på i jakten på lång räckvidd: Pekskärmen.Bilen har en 111 centimeter bred skärm som går över hela instrumentpanelen.

ANNONS
ANNONS

Kommer inte i produktion

Mercedes Vision-EQXX kommer inte att komma i produktion rakt av i nuvarande form. Men sannolikt kommer mycket av tekniken att komma i Mercedes elbilar inom några år. En lätt elbil med litet batteri som klarar 100 mil på en laddning vore väl inte så dumt?

Bilens siluett får sägas vara ganska futuristisk. Foto: Mercedes

Fakta Mercedes-Benz Vision EQXX
Batterikapacitet: Ca 100 kWh
Systemspänning: > 900 Volt
Energiförbrukning: <10 kWh/100 km (1 kWh/mil)
Luftmotstånd: cd 0,17
Hjulbas: 2,8 m
Max effekt: Ca 200 hk (150 kW)
Totalvikt: Ca 1 750 kg