Det är en av årets lyxigaste och snabbaste elbilar. Audi låter täcket falla från nya e-tron GT som får en räckvidd på upp till 488 km. RS-versionen blir den snabbaste Audin någonsin: 0-100 km/h går på 3,3 sekunder.

ANNONS

Audi är en av de biltillverkare efter Tesla som är snabbast ute med elbilar. För 2,5 år sedan kom den elektriska suv:en e-tron, nu kommer Audi med nästa elbil. Nya e-tron GT som nu har världspremiär är en fyradörrars kupé med sportbilsprestanda. Enligt Audis designchef Mark Lichte är det starten på en ny era för märket.

Omkörd av Audi e-tron GT
Det är är troligtvis det enda vi andra bilförare kommer se av nya läckra Audi e-tron GT. Med en snabb omkörning så svischar den förbi. (Foto: Audi Media)

– Bra design uppnås när en produkt är estetisk och funktionell samtidigt, och när den blir en del av en sömlös helhetsupplevelse. När allt kommer omkring kan du inte skapa en designikon på ritbordet. Sanna designikoner har något som är omisskännligt tydligt: Det tar till exempel bara tre rader att karakterisera en VW Beetle eller en Porsche 911. De står för en tydlig attityd, säger Mark Lichte.

Auidi e-tron GT får en smäcker och sportig profil. Foto: Audi

Den nya e-tron GT-modellen släpps både som GT quattro och RS. Två elektriska motorer och elektrisk fyrhjulsdrift ska enligt Audi ge bilen prestanda och vägegenskaper i toppklass. Batteriet har en kapacitet på 85 kWh (netto) och ger en räckvidd på upp till 488 kilometer enligt WLTP.

Snygg interiör Audi e-tron GT
Snygg och sober inredning som standard. Sedan kan köparen givetvis göra många tillval för att personifiera sin egen inredning. (Foto: Audi Media)

Vid det här laget är bilens design ganska välkänd efter att Audi både visat upp den som konceptbil och maskerad med foliering. Det handlar om en sportig och smäcker bil med lågt luftmotstånd. Dragkoefficienten är endast 0,24.

Baksäte e-tron GT
Trots de sportiga och smäckra linjerna finns det bra utrymme i baksäte. (Foto: Audi Media)

Interiören får sägas vara rejält mycket sportigare än i suven e-tron. Förar- och passagerarsätena sitter sportigt lågt och är åtskilda av en bred mittkonsol. Baksätet ser ut att ha plats för vuxna passagerare trots bilens sportiga linjer. Till skillnad från många andra nya elbilar behåller Audi många fysiska knappar i bilens cockpit. Den smått onödiga nedre skärmen som finns i andra Audi-modeller är borta. Det lär ergonomin tjäna på.

ANNONS
ANNONS

Den motorsvagare Audi  e-tron  GT quattro  har en total effekt på 476 hk, eller 530 hk i boostläge. Den starkare e-tron GT RS har 598 hk och ger under 2,5 sekunder upp till 646 hk i boostläge. Det betyder att bilarna kan accelerera upp till 100 km/h på 4,1 eller 3,3 sekunder för RS-modellen. Det gör bilen till den accelarationssnabbaste modellen någonsin från Audi. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 240 respektive 250 km/h.

Audi e-tron GT är 4,99 meter lång. Foto: Audi

Båda modellerna får finesser som bakhjulsstyrning och luftfjädring med tre kammare. Bromsskivorna går att få i kolfiberkeramik.

Bilen lanseras i Sverige under våren, leveranserna till kunder startar i juni. Audi uppger för Dagens PS att 650 svenskar redan har förbokat nya e-tron GT.

Audi satsar på återvunna material i kupén. Foto: Audi

Fakta nya Audi e-tron GT

Längd: 4,99 meter, bredd: 1,96 meter, höjd:  1,41 meter.
Bagageutrymme: 405 liter.
Strålkastare och lampor: Matrix LED är standard i RS e-tron GT, tillvlal i e-tron GT quattro. Audis laserljus finns som tillval i båda modellerna.
Drivlina: Elektrisk fyrhjulsdrift  med en permanent synkronmotor (PSM) vid fram- och bakaxlarna; tvåväxlad transmission på bakaxeln. Audi  e-tron  GT quattro 1  har en total effekt på 350 kW (476 hk) och 630 Nm. Medan RS  e-tron  GT 2 ger 440 kW (598 hk) och 830 Nm vridmoment. Launch control ger en boost-effekt på 390 kW (530 hk) eller 475 kW (646 hk) under maximalt 2,5 sekunder.
Batteri: Litiumjonbatteri med en nettoenergikapacitet på 85 kWh (93 kWh brutto) och en spänningsnivå på 800 volt; 396 celler i 33 moduler. DC-laddning på upp till 270 kW. AC-laddning upp till 11 kW, senare 22 kW.
Räckvidd: Mer än 488 km enligt WLTP
Bromsar: Bromsskivor med volframkarbidbeläggning som tillval (standard i RS-modellen); bromsskivor av kolfiberkeramik som tillval för båda modellerna.
Ljud: Standard AVAS-ljud är mer ljudligt än lagligt föreskrivet. e-tron- sportljud tillval för extra yttre och inre ljud.
Infotainment: Audi virtual cockpit  plus (12,3 tum) och  MMI-pekskärm  (10,1 tum) som standard.

 

  • Audis designchef Mark Lichte är mycket nöjd med e-tron GT:s form och kallar bilen ”ikonisk”. Bild: Audi

    Förarmiljön innehåller två skärmar och en hel del knappar. Foto: Audi

    ANNONS
    ANNONS

 

Försprång genom teknik? Ja, bilen har i alla fall quattro, bakhjulsstyrning och luftfjädring. Foto: Audi