Förbrukningen för laddhybrider skiftar mer än för en bil utan hybridteknik. Nu visar nya siffror att snittförbrukningen är väsentligt högre än vad de officiella siffrorna faktiskt redovisar.

ANNONS

En bil som körs på el och laddas ofta har låg förbrukning men kör du längre sträckor utan att ladda blir förbrukningen högre.

I vissa fall kan förbrukningen bli så pass hög att bilen egentligen inte skulle vara berättigad till bonus vid köpet utan istället beläggas med förhöjd fordonsskatt.

Nya siffror som samlats in i Europa visar  att snittförbrukningen för laddhybrider är betydligt högre än vad de officiella siffrorna visar skriver Vi Bilägare.

Siffrorna kommer från en studie gjord av forskare vid Fraunhofer Institut i Tyskland tillsammans med organisationen ICCT.

Forskarna genomförde samma studie för två år sedan men nu visar siffrorna att skillnaden i verklig förbrukning har ökat ytterligare.

Störst är skillnaden bland företagsägare där den är fem gånger högre än de officiella siffrorna. För privatägare är den tre gånger så hög.

Bonus enbart till den som laddar sin bil

Laddhybrider klassas enligt mätsystemet WLTP , som också är betydligt mer tillåtande än det äldre systemet NEDC.

Georg Bieker, som bidragit till studien, menar att laddhybrider som är certifierade enligt WLTP tenderar att ha ännu större skillnad i förbrukning än äldre bilar som certifierades enligt NEDC.

För en laddhybrid som ägs av en privatperson är snittförbrukningen 4,0-4,4 liter per 100 kilometer. Däremot är siffran för en laddhybrid som ägs av företag ordentligt mycket högre– 7,6 till 8,4 liter per 100 kilometer.

ANNONS
ANNONS

Med en så hög förbrukning som siffrorna visar för en laddhybrid ägd av ett företag, skulle bilen inte vara berättigad till någon bonus vid köpet, utan i stället beläggas med en förhöjd fordonskatt.

Därför är nu ICCT:s rekommendation att bonus enbart betalas ut till den som faktiskt laddar sin bil.

Läs även: Laddhybrid kan bli osäljbar [Dagens PS]