Dagens PS

Bara 1,5 procent av världens bilar är elektriska

Polestar elektriska elbilar
Det finns inte så många elektrifierade fordon i Sverige som man kan tro. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 sep. 2022Publicerad: 21 sep. 2022

Projekt Polestar 0 ämnar tillverka världens första helt klimatneutrala bil, från jord till bord och utan klimatkompensation. Det är ett ambitiöst mål, särskilt när man tar hänsyn till hur marknader ser ut idag – bara 1,5 procent av världens bilar är elektriska.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Polestar har i dagarna släppts nya undersökningsresultat som visar att det ”finns en stark efterfrågan på lagstiftning för ett snabbare skifte till elektriska bilar”. 

Med hänsyn till Projekt Polestar 0 vill märket att ett världsomfattande beslut beträffande ett förbud mot fossilbilar ska träda i kraft.

Med andra ord vill märket att det ska vara förbjudet att saluföra bilar som inte är helt elektriska.

Incitament driver försäljning av elektriska bilar

Det hela är främst en politisk kamp, något som kan ses främst på den europeiska marknaden, inte minst i Sverige och särskilt i vårt grannland Norge.

Den gemensamma nämnaren där är dessutom att rikare länder ofta har en högre andel elbilar.

I dag är bara 1,5 procent av världens bilar elektriska, något som snabbt uppenbarar sig om man bara rör sig lite söderut i Europa.

Åker man till en annan kontinent märker man ofta hur otroligt långt kvar vi har till en elektrisk framtid.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Politiken visar vägen

Det hela har blivit en politisk fråga – politiska styrmedel används för att påverka bilindustrin – men Polestar menar på att motivationen måste komma direkt från biltillverkarna.

Det finns många platser i världen där det finns noll incitament till att skaffa sig en elbil.

När det finns länder där bensin och diesel kostar under en krona litern finns det verkligen ingen anledning till att köpa sig en elbil.

32 procent av svenskar vill se ett förbud mot fossilbilar, att jämföra med Kina (35 procent) och Sydkorea (48 procent).

Rangordning av länder efter stöd för förbud mot nya förbränningsmotorbilar 2030 eller tidigare (procent av tillfrågade i respektive land som stöttar ett förbud):

1. Sydkorea – 48%
2. Storbritannien – 44%
3. Singapore – 42%
4. Tyskland – 37%
5. Nederländerna – 36%
6. Danmark – 36%
7. Luxemburg – 35%
8. Kina – 35%
9. Australien – 34%
10. USA – 33%
11. Sverige – 32%
12. Schweiz – 32%
13. Kanada – 32%
14. Österrike – 31%
15. Island – 29%
16. Belgien – 29%
17. Nya Zeeland – 28%
18. Norge – 27%
19. Finland – 20%

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS