Sista Chiron någonsin, enligt Bugatti i alla fall. Dena specialbyggda L’Ultime är något alldeles extra och vi vet inte vem som köpt den.
Avskedet: Sista Chiron någonsin
Mest läst i kategorin
Precis som Veyron har Chiron gett upphov till fler specialutgåvor och enstaka exemplar än vi kan räkna. Men i dag tar det slut eftersom Bugatti precis har presenterat den sista bilen, eller?
Passande nog har Bugatti i alla fall döpt den till L’Ultime. Den ska hylla den monegaskiska föraren Louis Chiron, och är den sista hyperbilen med hans namn. Om det här skriver Motor 1.
Inspirerad av originalet
Chirons epilog, baserad på Super Sport, tar efter originalbilen med en lackering inspirerad av fordonet som visades på bilsalongen i Genève 2016.
Några bilder som Bugatti publicerat visar inspirationskällan för bil nummer 500. Den speciella lackeringen går från French Racing Blue till Atlantic Blue.
Denna tvåfärgade look lyser upp med handskrivna namn samt viktiga händelser och platser från de åtta åren sedan bilens lansering.
Senaste nytt
Minnesvärda platser och händelser
Den sista upplagan smyckas med texter som markerar dess bedrifter: Ehra-Lessien, där den nådde 304 mph, Paul Ricard, där den testades, Genève, där den debuterade, och Chantilly, där den visades upp –gång på gång.
Bugatti har också skrivit ned Château Saint Jean och Cape Canaveral som en hyllning till platser där utvalda kunder njöt av Chirons topphastighet.
Speciella detaljer
För att understryka poängen har “500” handskrivits på undersidan av den bakre vingen samt på hjulkapslarna.
Dessutom är den placerad framför bakhjulen och har blivit ingraverad på motorkåpan av det monstruösa fyrturboladdade 8,0-liters W-16-motorn.
Bugatti missade inte heller att sätta den franska flaggan på sidospeglarna för att referera till Chirons ursprungsland.
Hemlig köpare
Bugatti avslöjar inte vem som äger den här avskedsutgåvan.
Man misstänker att det kan vara någon från USA, med tanke på de orange sidomarkeringarna. Även om just detta tekniskt sett är den sista Chiron-märkta bilen, är det inte slutet på Chiron-eran.
Bugatti tillverkar fortfarande Mistral roadster, 99 enheter, och den banexklusiva Bolide, 40 enheter, båda baserade på Chiron.
Nästa kapitel
Företagets helt nya bil kommer att ha premiär i juni med en V-16 motor. Ja, en V-16.
Läs även: Bugatti trotsar förbud: Vill bygga bensinmackar. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.