Audi Q5 uppgraderas med ett antal nyheter, allt från exteriöra designdetaljer med drag av Q3 och Q8 till nya tekniska lösningar som OLED-bakljus som kan ändra ljusstyrkan och varna bakomvarande bilar och längre räckvidd för laddhybriden.

Front med drag från Q3 och Q8

Exteriört så hittar vi den största skillnaden i fronten där den oktagonformade grillen är mer integrerad och upplevs som bredare än tidigare. Sverigestandarden Proline Advanced har kromade vertikala ribbor i grillen och underredesskydd i silver medan S line känns igen genom bikakemönster i grillen.

Ny och bredare grill samt ny LED-ljus signatur. Drag åt Q3 och Q8. (Foto: Audi)

Luftintagen har vuxit i höjd och den övre delen av LED-strålkastarna (standard) har en ny dagsljussignatur. Som tillval finns även adaptiva LED-matrix. Från sidan ger Audi Q5 ett lättare intryck tack vare de nydesignade trösklarna. På bakpartiet syns en ny dekorlist mellan bakljusen och en ny diffusor.

Bakljus med digital OLED-teknik och avståndsmarkör

Som tillval kan man få OLED-baklus. OLED står för extremt effektiva organiska ljusemitterande dioder som skapar en homogen ljusyta. Det går att välja mellan tre olika bakljussignaturer vid beställningen. OLED-bakljusen har även en säkerhetsfunktion och kan varna och signalera till bakomvarande trafik som kommer för nära.

De nya OLED-bakljusen kan ändra karaktär beroende på förutsättningarna. Varnar bakomvarande bilar om de är för nära. (Foto: Audi)

Digital och uppkopplad interiör

Audi Q5 är utrustad med den tredje generationen av den modulära infotainment-plattformen (MIB 3) som har tio gånger större datorkraft jämfört med föregångaren MIB 2. Med tillvalet Audi virtual cockpit plus får föraren en högupplöst 12.3-tums digital skärm med tre olika grafiska layouter. Som tillval erbjuds även head-up display.

Inga större förändringar förutom det nya MMI-systemet och möjligheten att beställa funktioner vid behov. (Foto: Audi)

Som komplement finns även en ny 10.1-tums fristående MMI touch-skärm med akustisk feedback som standard. Den digitala pekskärmen ersätter touchvredet på mittkonsolen, som istället omvandlats till förvaringsutrymme. Föraren kan välja mellan att skriva in bokstäver manuellt eller via röststyrning som utökas med innehåll från molnet om bilen är utrustad med MMI navigation plus med Audi connect navigation & infotainment.

10,1″ pekskärm ersätter det gamla touchvredet. Nya uppkopplingar medföljer. (Foto: Håkan Nilsson)

Med myAudi appen kopplas mobilen upp mot bilen. Om man är fler som delar på bilen kan upp till sex profiler lagras som gör att bilen skräddarsys efter de egna inställningarna, vare sig det gäller stolsinställning, klimat eller resmål som används ofta i navigationen. Inställningarna lagras i myAudi-portalen i molnet där de sedan kan användas i alla Audi-bilar med liknande utrustning.

ANNONS
ANNONS

Komplettera funktioner efter köpet ”over the air”

Nya Q5 är även förberedd för “functions on demand”, en tjänst som gör att kunder kan beställa MMI navigation plus även efter att bilen levererats. Köpet görs då istället via myAudi-appen eller myAudi-portalen. Funktionerna aktiveras sedan over-the-air. Tidperioden som kan väljas är: en månad, ett år eller tills vidare.

Kraftfulla mildhybrider och laddhybrider med låga utsläpp

Inledningsvis erbjuds Audi Q5 med den fina tvåliters fyrcylindriga dieseln 40 TDI som nu har 204 hk och 400 Nm i vridmoment. Vevhuset i aluminium väger ca 20 kg mindre än föregångaren och vevaxeln är ca 2,5 kg lättare. Även mildhybridsystemet bidrar till den låga bränsleförbrukningen.

Kraftfullare dieselmotor och nu med mildhybrid. Lägre förbrukning och utsläpp. (Foto: Audi)

En remstartgenerator återvinner bromsenergi som lagras i ett litiumjonbatteri via 12-volts systemet. Tack vare mildhybridsystemet kan Audi Q5 frirulla med motorn avstängd och start-stop-systemet aktiveras redan från 22 km/h. Totalt ger det en bränslebesparing motsvarande ca 0,3 liter per 100 kilometer. Audi Q5 40 TDI Proline Advanced har en bränsleförbrukning från 6,3 liter/100 km vid blandad körning och CO2-utsläpp på 165 g/km enligt WLTP. 0-100 går på 7.6 sekunder och toppfarten är begränsad till 222 km/h.

Tack vare en ny s.k. ”twin dosing”-teknik med dubbla SCR-katalysatorer med AdBlue-insprutning har utsläppen av kväveoxider (NOx) kunnat sänkas markant. Inledningsvis erbjuds även en 2.0-liters fyrcylindring TFSI-motor och senare under hösten även den mer intressanta laddhybriden Audi Q5 TFSI e.

Fyra chassivarianter för komfort eller sport

Fyra olika chassin finns att välja på: standard, sportchassi, standardchassi med adaptiva dämpare alternativt adaptiv luftfjädring som kan variera markfrigången i fem olika nivåer. Audi drive select är standard och gör att föraren kan ändra karaktären på bilen efter egen smak och situation. Upp till sju profiler är valbara, inklusive off-road och all-road (med luftfjädring). Motlutsassistenten hjälper till vid branta nedfarter. Som standard rullar Audi Q5 på 18-tumshjul och med S line på 19-tumshjul.

Med det dynamiska chassit blir Q5 inte bara en komfortabel SUV utan inbjuder även till aktiv körning. (Foto: Audi)

Specialmodellen edition one

Inledningsvis finns en specialversion kallad “edition one” där exteriören är baserad på S line exterior med svart optikpaket. Designen ger en sportig karaktär med svart front och bakparti, svarta takbågar och backspeglar liksom kolfiberinlägg. Edition one inkluderar även röda bromsok, 19-tumshjul och sportstolar. Exteriörlacken är glaciärvit och mythsvart utöver de nya kulörerna district green och ultrablå.

Säljstart nu – lansering hösten 2020

Audi Q5 tillverkas i Mexico och kommer att introduceras hos de svenska Audi-handlarna under senhösten 2020. Säljstarten sker redan denna vecka för 40 TDI medan laddhybriden 40 TFSI e har en senare säljstart.