RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Nordslingan (Nordschleife) på Nürburgring är en legendarisk racingbana. Den 20,832 kilometer långa sträckningen är bland de mest utmanande i världen. Varenda meter är en utmaning: kompressionen vid Fuchsröhre, kurvan vid Karussell och hoppet vid Pflanzgarten.

Mer än 80 procent av banan körs med full kraft. Med maximal belastning i hög hastighet beräknas varje kilometer på banan ge mångdubbelt i kilometer jämfört med vanliga vägar. 800 mil i uthållighetstestning på Nordslingan motsvarar lätt bilens hela livslängd. Med sina stora utmaningar är den referensen för alla sportbilar. Om du klarar av sträckan – klarar du det mesta av världens alla vägar.

Den legendariska nordslingan där Audi Sport testar sina bilar. (Foto: Robert Kah / imagetrust)

Nordslingan ger också en hel del information om bilen till en kunnig förare.  Både styrkor och svagheter, hur man når snabba varvtider, hur lätt den kan kontrolleras vid gränsområdet och framförallt, hur solid kvaliteten är även under de mest utmanande förutsättningar. Det är därför Nordslingan är en av fixstjärnorna i bilutvecklarnas och testarnas kosmos inom Audi Sport GmbH.

Frank Stippler – expert på Nordschleife

Frank Stippler är en av de förare som bäst känner det som även kallas ”die Grüne Hölle”. 44-åringen föddes i Köln och bor inte långt från Ringen. Han är också en förare som är starkt förknippad med Audi Sports racinghistoria. Till hans största framgångar hör segern i 24-timmars i Spa 2012 och på Nürburgring 2012 och 2019.

Ingen Stippler och ingen Nordschleife, men jag njöt på Ascari banan när jag testade Audi R8 V10 Performance. (Foto: Audi)

Stippler var med redan vid testerna av Audi R8 LMS, GT3-racingbilen som debuterade 2009. Förutom att han är en skicklig förare, bidrog han även med sitt ingenjörskunnande. Ända sedan dess har han varit med och påverkat utvecklingen av kundracingbilar och RS-modeller.  Det gäller även supersportbilen Audi R8, som fick en omfattande uppdatering i början av 2019.

Stippler’s senaste bedrift är varvrekordet på Nordschleife med Audi RS Q8 hösten 2019. Klockan stannade efter 7:42.253 minuter och innebar att racingprofilen slog den tidigare rekordtiden för standardsuvar med 12 sekunder. Det nya rekordet var inte målet med utvecklingsarbetet, det är inte desto mindre ett tydligt bevis för prestandan hos Audis största RS-modell.

Nordschleife är det ultimata uthållighetstestet

“Nordschleife är det ultimata uthållighetstestet i vårt utvecklings- och avstämningsarbete” förklarar Oliver Hoffmann, VD för Audi Sport GmbH. “Varje RS-modell testas i minst 800 mil här. Banan ger oss detaljerad information om hållbarheten hos våra komponenter under extrema förhållanden och chassiegenskaperna. Med RS Q8 låg huvudfokus på setup av fjädrar, dämpare och ESP och även karaktären hos krängningshämmare och sportdifferentialen”.

Hoffman förklarar vidare: “RS-modellerna har en stark och unik karaktär: spontan maximal prestanda, var och när det önskas, och samtidigt avspänd körning på längre resor.” Det är viktigt eftersom många RS-kunder använder sin bil i vardagen och kör många mil. “En RS-modell är en verklig Dr. Jekyll och Mr Hyde. Det är viktigt att varje kilometer, hur den än körs, är en njutningsfull upplevelser tack vare sin design, högklassiga känsla och kvalitet” säger Oliver Hoffmann, som även är ansvarig för all teknisk utveckling i Neckarsulm.

 

RS-offensiv med tolv modeller i portföljen

Modelloffensiven i RS-programmet är i full kraft. Audi Sport GmbH, som är ett dotterbolag till AUDI AG, har redan tolv RS-modeller i portföljen med Audi RS 3 som Sportback och Sedan, RS 4 Avant, RS 5 som Coupé och Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS som Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback, liksom RS Q8. Åtta av dem lanserades som sent som 2019 och Audi Sport GmbH har fler ideér för den nära framtiden.

RS Q3 Sportback är en härligt balanserad SUV som smeker kurvorna på isbanan i Arvidsjaur. (Foto: Audi)

Kommande RS-modeller är planerade att introduceras relativt snabbt efter lanseringen av grundmodellen. Det betyder att karaktären kommer att bestämmas i ett tidigt stadie och att utvecklingen sker parallellt med modellen som de baseras på. Utöver design, kommer arbetet fokuseras på drivlina och hjulupphängning. Framförallt är målet att stretcha det sportiga DNA:t hos varje Audi så lång som möjligt.

Nya Audi RS 7 Sportback övertygade mig om Audi Sports makalösa kompetens. (Foto: Audi)

Effektivitet är ett av de grundläggande målen. Audi RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8 är redan utrustade med ett avancerat 48-volts mildhybridsystem och cylinderavstängning (COD) av V8 TFSI-motorn under dellast. Funktionerna implementeras på ett RS-typiskt sätt.

ANNONS
ANNONS

“Finetuning” är det magiska ordet när det gäller den långa utvecklingstiden för en RS-modell. “En unik karaktär uppstår endast om vi arbetar konsekvent och med stor precision. Lång erfarenhet och en tydlig vision är nycklarna till ett samstämmigt övergripande koncept” säger Oliver Hoffmann med övertygelse.

 

30 gånger runt jorden: testprogrammet för RS Q8

Testingenjörerna från Audi Sport GmbH tillbringade ca två år på vägarna i RS Q8 och körde över 1,2 miljoner kilometer, motsvarande 30 gånger runt jorden med utvecklingsbilar och prototyper. Testförarna körde till Finland, Sverige, Frankrike, Italien, Sydafrika, Kina och USA. Alla typer av racingbanor och vägar tillryggalades.

Den brutala RS Q8 – en SUV extra allt som genomgått rigorösa tester. (Foto: Audi)

Höghastighetsbanan i Nardo i södra Italien användes för att testa elasticiteten hos alla delar vid konstant hög hastighet. Isen och snön i Skandinavien bjöd på ideala förhållanden för att ge den slutgiltiga karaktären på respons från hjulupphängning och reglersystem. När man kör på hala underlag får även mindre förändringar i setup märkbara effekter. Värmen och höjdnivån i Sydafrika utmanade klimatanläggning, motorkylning och kraftutveckling.

Egentligen en rätt onödig bil, men ibland är det härligt att vara ”wild and crazy”. (Foto: Audi)

 

Design inspirerad av racingbilarna

RS-modellerna är spjutspetsarna i Audis modellportfölj. Det tar sig även uttryck i designen som hämtat inspiration från motorsporten och förenar en viss understatement med dynamisk skärpa. Topprestanda inom motorsport kräver mer extrema former. I enlighet med principen “form följer funktion” är det därför naturligt att användandet av högprestandateknik från motorsporten även reflekteras i det visuella uttrycket för RS-modellerna.

Audi R8 V10 Spyder är en taklös njutning. (Foto: Audi)

I många RS-modeller är proportionen och positionen hos Singleframe-grillen baserad på Audi R8. Den är både bredare och lägre än på sina systermodeller med sportigt svarta element istället för kromade. Några RS-modeller har dessutom horisontella slitsar mellan grillen och motorhuven som en markör till den ikoniska Audi Sport quattro från 1984. Stora luftintag och elliptiska ändrör symboliserar kraften hos de turboladdade motorerna.

Ändrören är inte bara stora, de ger ifrån sig ett ljud som skickar sköna rysningar ända ner till tårna. (Foto: Audi)

Karossen har även en unik form vilket är speciellt tydligt på Audi RS 6 Avant. Den är 80 millimeter bredare än grundmodellen och designen av skärmarna är lika RS-typisk som de bakre dörrarna, sidopanelerna, fronten och motorhuven. Det är bara de främre dörrarna, taket och bakluckan som är oförändrade jämfört med Audi A6. Hjulhusen ger plats för däck med en diameter på upp till 22 tum – och när det gäller RS Q8 hela 23 tum.

 

Master jig för högsta kvalitet under utvecklingsarbetet

Audis fokus på kompromisslös kvalitet gäller alla exklusiva lösningar. “Våra kunder kräver de bästa produkterna på marknaden” säger VD för Audi Sport, Oliver Hoffmann. “Vi har de bästa specialisterna och teamen för att möta de höga förväntningarna.” Under utvecklingsarbetet sätts bilarna samman för hand i speciella verkstäder.

Audi:s kvalitetssäkringsavdelning har stort inflytande på de kommande produktionsmodellerna även under denna fas. Hela karossen byggs upp på en så kallad master-jig där laserscanners kontrollerar flera miljoner mätpunkter för att kunna justera alla ytor, fogar och radie ner till en tiondel av en millimeter. Det ger fördelar både när det gäller aerodynamik och utseendet på varje individuell RS-modell.

 

Fyra produktionsanläggningar tillverkar RS-modeller

RS-modellerna tillverkas på fyra olika platser. I Ingolstadt rullar RS 3 Sportback, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé och RS 5 Sportback av bandet. RS 6 Avant och RS 7 Sportback tillverkas i Neckarsulm. I ungerska Győr byggs TT RS Coupé och Roadster, RS Q3 och RS Q3 Sportback. Audi RS Q8 tillverkas i slovenska Bratislava. Alla RS modeller tillverkas på samma produktionslina som sina systermodeller. I Neckarsulm byggs ett tvåsiffrigt antal RS 6 Avant och RS 7 Sportback varje arbetsdag. Samtliga testkörs sedan på väg innan de överlämnas till kunden.

Min personliga favorit är ändå den praktiska och brutala RS 6 Avant. (Foto: Audi)

Huvudkvarteret för Audi Sport GmbH ligger i Neckarsulm. Inte långt därifrån ligger även “Böllinger Höfe” som är namnet på anläggningen som tillverkar både Audi R8 och racingbilarna i R8-familjen. Snart kommer även den helt eldrivna Audi e-tron GT börja byggas i samma anläggning. Paradigmskiftet har tagit sin början och framtiden ser onekligen intressant ut.

Kommer vi att få höra det härliga brölandet från RS-modellerna i framtiden? Jag hoppas verkligen det. (Foto: Audi)