Dagens PS

Audi AI: TRAIL quattro – en naturnära framtidsvision

Audi AI:TRAIL quattro är en körklar studie i vad vi kan förvänta oss i framtiden. (Foto: Audi)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 23 maj 2020Publicerad: 23 maj 2020

Titt som tätt dyker det upp framtidsvisioner från biltillverkarna. Det många inte tänker på att dessa, många gånger ”udda fåglar”, representerar teknik som kan komma i ”vanliga” bilar inom en inte alltför avlägsen framtid. Kanske inte allt, men väldigt mycket, steg för steg. De innovativa ambitionerna i Audi AI: TRAIL sträcker sig längre än man anar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den fyrsitsiga och futuristiska offroadbilen Audi AI: TRAIL quattro är just en sådan vision, där Audi visar upp sina innovativa talanger på ett sätt som aldrig förr. “Trail”, som är en del av namnet, indikerar att idén handlar om att utforska naturen. Därför finns det inte några stora skärmar ombord för att titta på TV-serier eller genomföra videokonferenser när man låter det autonoma systemet transportera dig. Istället finns det stora glasytor som omger hela kupén ända ner till marknivån för en tydlig bild av omgivningen.

Så här beskriver Marc Lichte, Audis designchef, visionen:

”Med AI: TRAIL visar vi ett off-road-koncept med en utsläppsfri elektrisk enhet för en innovativ körupplevelse bort från asfalterade vägar. Med detta i tanke designade vi en monolitisk grundfordonskropp med stora glasrutor för att skapa en intensiv anslutning till omgivningen. Ett koncept för hållbar mobilitet närhelst man önskar det.”

 

Bilen är utrustad med fyra elmotorer som installerade nära hjulen och driver dem individuellt. Elektroniken koordinerar körstabilitet och dragkraft, så om det förkommer energikrävande slirande så minskas tillförseln av vridmoment till det drabbade hjulet. Lithiumjon-batteriet (vars kapacitet inte Audi avslöjar) är placerat i golvet mellan fram- och bakaxel och bidrar till en maximal systemeffekt på närmare 430 hk och hela 1.000 Nm vridmoment.

Räckvidd utanför ”gränserna”

Räckvidden på ”normala vägar” och i lätt terräng är cirka 400 km enligt den nya mätmetoden WLTP. Vid körning i tuff terräng där fyrhjulsdriften får jobba hårdare, så räckvidden hamnar på ändå rätt imponerande 250 km. När inte fyrhjulsdriften behövs så driver Audi AI: TRAIL quattro endast på framhjulen. Att köra i vänsterfil på Autobahn lär inte vara något att rekommendera då toppfarten är begränsad till 130 km/h på grund av bilens konstruktion och däckens utformning.

Lätt vikt och maximal kaross styvhet är naturligtvis viktiga ämnen för speciella offroad-bilar. Det är därför som Audi AI: TRAIL quattro består av en blandning av högteknologiskt stål, aluminium och kolfiber. Som ett resultat är vikten bara 1.750 kilo trots sitt högkapacitetsbatteri. Med en längd på 4,15 meter, en bredd på 2,15 meter, en markfrigång på 34 cm och de stora 22” hjulen så det inte många hinder som Audi AI: TRAIL quattro inte klarar av, inte ens att vada i halvmeter djupt vatten.

ANNONS

Blir ett med naturen

Grova tvärlänkar och MacPherson-fjädring med spolfjädrar och adaptiva dämpare ger robusthet och säkerställer säker körstabilitet. Detta är alltså en bil som gärna vill vara ”ett med naturen” där till och med däckens mönster har hämtat inspirationen från ett blads så kallade bladnerver som man kan se på bladets baksida. Den speciella däckkonstruktionen är intressant eftersom mönstret dras hela vägen ner i de höga däckens sidoväggar. Bakom det ligger en struktur av stag som är integrerade i slitbanorna som förutom förbättrad terrängförmåga ger även en bättre komfort.

Däcken har också variabel, sensorkontrollerad lufttrycksreglering. Optiska sensorer och elektronisk stabilitetskontroll (ESC) arbetar tillsammans för att upptäcka vägytans beskaffenhet och justera lufttrycket i däcken därefter. När det gäller dragkraft kan det vara användbart att minska trycket, till exempel vid körning på sand, och därmed öka däckkontakten. På samma sätt ökar trycket igen när du byter till asfalt och ökar körstabiliteten.

Låter tekniken hjälpa till

Audi AI: TRAIL är byggd för att köra autonomt upp till nivå 4, som är den näst högsta nivån på en standardiserad internationell skala för att öka automatiseringen. Även om system i denna kategori inte behöver någon hjälp från förarens sida, är deras funktion begränsad till ett specifikt område som t.ex. motorvägar eller områden i innerstäder utrustade med lämplig infrastruktur.

På dessa platser kommer föraren att helt kunna överföra körningen till systemet. Föraren behöver bara återuppta kontrollen när bilen lämnar det definierade området för helautomatisk körning. Audi AI: TRAIL är därför också utrustad med “traditionell” ratt och pedaler. Trots allt, även om småvägar och skogsstigar har kartlagts i stor utsträckning genom digital kartografi, så kan bl.a. erodering förändra förutsättningarna och därmed kräva förarens kontroll.

Sensorerna och assistanssystemen fortsätter dock att arbeta, till och med off-road. Först och främst finns sensorsystemet för ESP ombord. Uppgifterna för friktionsvärden och glidning, längsgående och lateral acceleration ger elektroniken alla nödvändiga parametrar de behöver för att optimera drivstabiliteten.

Det finns också en hel rad sensorer som kan upptäcka både hal vägyta och hinder; de arbetar med optiska system som kameror och laser, liksom med ultraljud och radar. Uppgifterna som de tillhandahåller gör det möjligt för det centrala förarassistanssystemet att undvika olyckor genom att ingripa med styrningen och bromsa vid behov.

ANNONS

Elektroniken hjälper också föraren när fordonet är i lutning eller i särskilt utmanande terräng. Vid behov varnar systemen föraren när kritiska gränser håller på att överskridas, till exempel markfrigången eller infallsvinklarna som är svåra att kontrollera. De kan också hålla fordonet på rätt spår, inom systemets gränser. Beroende på omständigheterna försätts bilen i automatiseringsnivå 2. Det kräver dock att föraren hela tiden är uppmärksam. De smarta assistanssystemen ger effektivt stöd som definitivt hjälper till att förbättra säkerheten och ta en betydande mängd av belastningen från föraren.

Ögat i luften ser allt

Till sin hjälp att sondera terrängen framför bilen har Audi AI: TRAIL quattro även utrustats med fem drönare som levererar bilder via Wi-Fi till förardisplayen. Det handlar om triangelformade och rotorlösa drönare med inbyggda LED-matrix element som även fungerar som framljus. De kallas Audi Light Pathfinders och kan landa på bilens tak och docka direkt på laddplatsen. Man kan säga att detta är alla terrängutforskarens ”eyes in the sky”.

När AI: TRAIL är parkerad kan drönarna också lysa upp det omgivande området från sitt läge på taket; till exempel om man har en picknick bredvid fordonet. De kan också lysa upp interiören genom panoramataket om man föredrar att stanna kvar i bilen. Drönarna flyger vanligtvis i par. Vid behov kan de också ge ytterligare ljusintensitet eller belysa området runt bilen genom att samlas i grupper av upp till fem drönare. Extravagant? Absolut. Praktiskt? Kanske. Det är i alla fall bland det coolaste jag sett.

Ficklampa kopplad till sociala medier

I tillägg så finns det ytterligare en innovativ detalj som kallas Audi Light Companion. Det är en ljuskälla som är formad som en stor ficklampa men har mycket fler funktioner. Den är normalt fäst i bilen med hjälp av magnet, där den fungerar som belysning. Men man kan också ta med sig Light Companion när man lämnar AI: TRAIL. Det finns tre ben integrerade som kan fällas ut och förvandla den till en ”lägereld” eller fungera som en strålkastare.

Den rymmer också flera kameror som kan skanna framåt eller filma landskapet, som sedan kan laddas upp direkt på sociala medier. När den är integrerad med AI: TRAIL: s navigationssystem kan den projicera vägskyltar och till och läsa av text på en rutt och därmed hjälpa AI: TRAIL-användare att hitta vägen om man är ute och vandrar.

Innovativ design med funktion i fokus

ANNONS

Audi AI: TRAIL förenar verkligen form med funktion. På det sätt på sidofönstren sträcker sig långt ner skapar en tydlig bild av marken, även mellan hjulen. Syftet med formgivarna här var att bryta gränserna mellan det inre och världen utanför. Vindrutan sveper runt fordonets framsida som cockpiten på en helikopter. Passagerare har en fri utsikt över vägen både framför och på sidorna. Nästan hela taket, från toppen av vindrutan till den bakre spoilern, ger en fri utsikt mot himlen och landskapet.

Själva kupén utgörs av mycket glas omgiven av polygonala former, med plats för upp till fyra personer. Ett kännetecken som indikerar fordonets släktskap med Aicon och AI: ME, är den utskjutande delen halvvägs upp i sidofönstren. Denna linje fortsätter både fram och bak och fungerar som en midja som förenar hela karossen i en monolitisk helhet.

Interiören i Audi AI: TRAIL är läcker, ljus och rymlig. Framsätena är bekväma och ska ge ett perfekt stöd i all typ av körning. Rattens utformning för tankarna till ett flygplan. Istället för traditionella instrument så finns det en plats för en smartphone som ska ge nödvändig information. Här finns även kontroller för fordonsfunktioner och navigering.

Alexander Bart är ansvarig för den innovativa och hållbara interiören. (Foto: Håkan Nilsson)

Hela färgkonceptet med sina blå och grå ytor och jordnära toner ger kopplingen mellan interiören och den omgivande naturen. Materialet bidrar till denna uppfattning, med grova, granulära ytor som indikerar funktionella egenskaper. Slät ullfilt i bagagerummet ger en kontrast. Liksom i tidigare konceptbilar använder Audis designers också återvunnet material.

Mattan är gjord av upparbetad ull med återvunnet läder, som båda är hållbara och har utmärkta akustiska och klimatvänliga egenskaper. Det finns lagringsutrymme mellan sätena och även under vindrutan. Spännremmar säkerställer alla förvarade föremål, som också kan laddas från utsidan genom att vika upp vindrutan.

Både vindrutan och bakluckan öppnar brett, vilket ger enkel åtkomst till stora förvaringsfack med remmar för att hålla bagage säkert under transporten. Integrerat i stötfångaren bak är ett annat separat fack för smutsiga saker som vandringsskor, klättringskläder eller våta kläder. En av de smartaste funktionerna är de bakre stolarna som är utformade som hängmattor. När de är spända i en rörformig ram, utgör de bekväma stolar och när man känner för det så går de att använda som utomhusstolar.

Multifunktionalitet är något som vi också hittar i Audi AI: TRAIL:s ljuskällor. I stället för konventionella strålkastare sitter fristående ljuskällor på A-stolparna och kan lysa både utåt och inåt. Dessa LED-ljus är dimbara och justerbara och kan användas som interiörbelysning och för att belysa fordonets väg. Bakljuset fungerar på liknande sätt där det sträcker sig över bakdelen och kan användas för att lysa upp bagagerummet.

ANNONS

Visioner som leder oss in i framtiden

Audi AI:TRAIL quattro är den fjärde bilen som visar Audis visioner. (Foto: Audi)

AI: TRAIL är den fjärde visionen där man tillsammans med Aicon, AI: ME och AI: RACE förenar mer än bara begreppet hållbara drivsystem och en design som kommer att utgöra framtiden. De förkroppsligar också ett helt nytt rörlighetskoncept för varumärket med de fyra ringarna. Till skillnad från dagens bilar kommer sådana fordon inte längre att behöva kompromissa mellan ett brett spektrum av användningsområden.

Istället kommer det att vara möjligt att designa morgondagens bilar för mycket mer specifika syften. I framtiden kommer kunder att kunna beställa någon av dessa speciella Audi-modeller från en Audi on Demand fordonspool för att passa in med deras personliga preferenser och krav under en begränsad period.

Kunder som bokar ett fordon kan få det konfigurerat för att passa deras personliga preferenser så långt som möjligt. Färg, interiör och tekniska alternativ kan konfigureras online med en app eller via myAudi-sidan. Till och med förarens föredragna innertemperatur, den perfekta ergonomiska sittinställningen och deras personliga musikbibliotek kommer att vara föraktiverade.

Redaktörens kommentar

ANNONS

Framtiden ser onekligen annorlunda ut, men för oss som är lite mer insatta i utvecklingen, inte främmande. Det Audi exponerar i sina visioner är imponerande innovationer som leder mig in på frågan; behöver vi alla dessa nya tekniska lösningar? Att ge ett tydligt svar på den frågan är i princip omöjligt. Det handlar om så många olika parametrar där det viktigaste är konsumenternas förhållande till utvecklingen av vardagstekniken.

Det handlar om det vi upplever i hemmet och runt omkring oss i samhället, utvecklingar som kommer att styra vårt beteende och i förlängningen även kraven på innovativa lösningar för bekvämare mobilitet. Här ligger Audi i framkant och det är med stort intresse jag följer deras utveckling mot en renare, en bekvämare och en säkrare framtid.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS