Audis nya A6 Avant e-hybrid kombinerar kraft med effektivitet. Längre räckvidd och smart teknik utlovas för den populära modellen.
Audi A6 Avant e-hybrid: Upp till 10 mil på el


Mest läst i kategorin
Nu utökar Audi sitt sortiment av laddhybrider rejält. Denna vecka drar försäljningen igång för den sprillans nya Audi A6 Avant e-hybrid quattro, som kommer i två olika utföranden med en systemeffekt på antingen 299 hästkrafter (220 kW) eller 367 hästkrafter (270 kW).
Och det bästa av allt?
Båda versionerna har fyrhjulsdrift som standard. Med ett nyutvecklat högvoltsbatteri och en smartare återvinningsfunktion ska den eldrivna räckvidden nå upp till hela 10 mil.
Audis eloffensiv fortsätter med nya laddhybrider
Audi fortsätter att trycka gasen i botten när det gäller elektrifiering på den svenska marknaden. Hela 50 procent av de nya Audi-bilar som registrerades i april var nämligen eldrivna, vilket kan jämföras med den totala elbilsandelen på 35 procent.

Varning för piratdelar – nu avslöjar Audi fuskdelarna
Nu förändras marknaden för bildelar i grunden. Audi tar ett oväntat steg för att garantera äkthet och spårbarhet. Läs mer om den nya tekniken. För att
Bland de fem mest populära Audi-modellerna hittar vi redan bekantingar som Audi Q4 e-tron, Q6 e-tron och den nyligen lanserade A6 e-tron. Nu breddas alltså utbudet ytterligare med fler laddbara alternativ.
“Det är oerhört glädjande att se det positiva mottagandet av våra elbilsmodeller, som i april stod för hälften av våra leveranser. Nu får vi dessutom addera ytterligare två starka laddhybrider som passar den svenska marknaden som handen i handsken. Nya Audi A5 e-hybrid är redan på väg till våra återförsäljare och nya A6 e-hybrid börjar levereras senare i sommar”, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

Senaste nytt
Kraftfull prestanda och imponerande räckvidd
Nya laddhybriden Audi A6 Avant e-hybrid quattro erbjuds alltså i två olika effektversioner: 299 hk (220 kW) och 367 hk (270 kW). Båda drivlinorna kombinerar en 2,0-liters TFSI-motor på 252 hk (185 kW) med en elmotor som levererar upp till 105 kW.
I den kraftfullare varianten med 367 hk (270 kW) och ett vridmoment på 500 Nm avverkas 0 till 100 km/h på imponerande 5,3 sekunder. Även instegsmodellen med 299 hk (220 kW) och 450 Nm är rapp, med en accelerationstid på 6,0 sekunder till 100 km/h. Båda versionerna har en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h.

Tystare och snabbare: Nya Audi A6 satsar på mildhybrid
Audis senaste generation av A6 har äntligen visats upp i sedanutförande, och tidiga intryck från motorjournalister världen över är övervägande positiva.
Hjärtat i den avancerade laddhybridtekniken är det nya högvoltsbatteriet, där Audi har lyckats öka kapaciteten till hela 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) – en ökning med cirka 45 procent jämfört med föregångaren. Detta resulterar i en elektrisk räckvidd på upp till 10 mil. Batteriet kan laddas med maximalt 11 kW AC-laddning, vilket innebär att en full laddning tar cirka 2,5 timmar.

Hybriddrivlinan är designad för optimal effektivitet, flexibilitet och högsta möjliga komfort och väljer automatiskt det mest lämpliga driftläget. Som förare kan du själv välja mellan lägena “EV” (eldrift) och “hybrid”. I EV-läget kör bilen enbart på el, medan hybridläget anpassar sig efter körsituationen för att maximera effektiviteten. Det finns även möjlighet att spara en viss laddningsnivå för senare användning, och föraren kan aktivt ställa in önskad nivå via ett digitalt reglage.

Bildfrossa – Nya Audi S6 Avant e-tron
Se bilderna på nya Audi S6 Avant e-tron. Elektrisk prestandakombi som lovar fart och räckvidd. Missa inte bildfrossan i artikeln. Nu har Audi officiellt
Även återvinningen av energi har förbättrats avsevärt. I EV-läget kan regenereringseffekten ställas in i tre olika nivåer med hjälp av paddlar bakom ratten. Nya A6 e-hybrid är konstruerad för att köra på el så mycket som möjligt och utnyttja batteriladdningen optimalt.
Med den aktiverade funktionen återvinner bilen automatiskt energi baserat på information från navigationssystemet. A6 e-hybrid quattro kan även regenerera energi automatiskt utan aktiv ruttnavigering.

Fyrhjulsdrift och -styrning för dynamisk körupplevelse
I kombination med quattro ultra-fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning som standard spelar den elektrifierade dubbelkopplingsväxellådan en viktig roll för den dynamiska körupplevelsen. Fyrhjulsstyrningen bidrar till ökad smidighet i låga hastigheter och ger ännu bättre stabilitet i högre farter. Jämfört med föregångaren har även komforten förbättrats med en tystare kupé, tack vare en ljudisolering som har optimerats med upp till 30 procent.

Het debatt i Europa: Så bra är nya Audi A6 avant
Kombibilar kämpar i motvind mot de populära suvarna, men Audi lanserar nu en ny A6 Avant med fokus på elegant design och fina köregenskaper.
Priser och tillgänglighet
Priset för Audi A6 Avant e-hybrid quattro med 299 hk (220 kW) startar på 689 000 kronor. I standardutrustningen ingår bland annat fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, sportsäten, Matrix LED-strålkastare, komfort- och digital nyckel, 360-graderskamera, navigationssystem med 14,5-tums panoramadisplay, Audi app store, induktiv telefonladdare, dragkrok och adaptiv farthållare samt 19-tumsfälgar.
För den kraftfullare versionen med 367 hk (270 kW) börjar priset på 769 000 kronor. Denna toppmodell har dessutom en utökad standardutrustning med S line interiör och exteriör, sportchassi och röda bromsok för att understryka den sportiga looken.
De nya laddhybridmodellerna tillverkas i Ingolstadt och kan beställas från och med den 8 maj 2025. De första leveranserna till Sverige förväntas ske under augusti.

Rekordlåga priser på drivmedel väntas i sommar
Planerar du en roadtrip i sommar? Kul, för priserna på drivmedel väntas sjunka när reduktionspliktens nya regler träder i kraft. Just nu kan den som
Läs också:
Efter påvens död: Här förbjuds mobiltelefoner. News 55
Sänkt moms på basvaror – experten reder ut. E55
Är Kinas ekonomi i sämre skick än vi tror? Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.