Dagens PS

Är Zeekr 001 FR Volvos trumfkort i superbilsklassen?

Zeekr
Med en aggressiv attityd och nästan 1300 hästkrafter under huven, ska Zeekrs nya superbil skrämma konkurrenterna av banan. (Foto: Zeekr)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 nov. 2023Publicerad: 15 nov. 2023

Volvos märkeskusin i Geely-familjen, kinesiska Zeekr, släpper nu en superkombi i jakten på bland annat Porsche Panamera.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skomakare – håll dig vid din läst. Ordspråket är gammalt och innehåller en bra dos verklighet och sanning. Är du bra på något, så håll dig till det.

Biltillverkaren Volvo har ju sedan starten 1927 mer eller mindre vuxit ihop med den svenska folksjälen. Genom modeller som PV, Amazon, 140 och V70 har Volvos logotype och svenska flaggan i stort sett vuxit ihop.

Lagom är bäst

För varumärket på den svenska marknaden har detta självklart varit en styrka. Men samtidigt har förväntningarna på marknaden hållit igen Volvo från alltför stora utsvävningar modellmässigt.

Den ser ändå ganska så snäll ut. Men när du trampar ned gaspedalen – då visar sin ulven i fårakläderna. (Foto: Zeekr)

Men nu när det svenskaste svenska ägs av kinesiska Geely, är inte modellutbudet lika svenskt heligt. Geely har ju dessutom fler varumärken i sin portfölj och kanske kan nu någon av dessa intressanta modeller, få en Volvo-logga i nosen?

Den kanske mest spännande koncernkusinen är Zeekr 001 FR. En superkombi som direkt sätter siktet mot marknaden mest potenta familjebilar.

ANNONS

Senaste nytt

Vassare än standard

ANNONS

Vi provkörde standardmodellen av bilen i september och var imponerade över det mesta den erbjöd. Men nu har det kommit en ännu mer uppumpad variant.

Siktet är hårt inställt på Porsche Panamera, Tesla Model S Plaid och dess gelikar. Med hela 1282 el-hästar under huven skickas den stora bilen iväg till 100 km/h på endast 2,02 sekunder.

Finländske rally-esset Kimi Räikkönen har varit en aktiv deltagare vid framtagningen av den nya bilen. Får vi månne se Zeekr 001FR mellan tallar och granar i en framtid? (Foto: Zeekr)

Geely har också satsat på snabbladdning. Från 10-80% tar det bara 15 minuter att ladda upp 100Kwh-batteriet.

Utvecklingsavdelningen i Göteborg och Kina, har också fått ha lite lekstuga. En rolig och spännande detalj är det går att göra “tank-turns” med bilen. Då varje hjul är individuellt, kan du få dem att snurra åt motsatt håll och på så sätt svänga runt din egen axel som en bandvagn.

Inget svenskt pris

Prislappen är ännu bara släppt i dollar och landar översatt på knappa 1,2 miljoner kronor. Ett rimligt pris för en så uppumpad supercombi. Kolla bara vad motsvarande Porsche kostar ny.

Men så var det ju detta med Volvo. Tänk om Geely skulle våga ta ut svängarna ordentligt och sätta ett Volvo-märke i nosen på denna superbil. Då skulle väl hela Hisingen sätta i halsen men Volvos ingenjörer skulle äntligen få släppa på svångremmen och göra något busigt.

ANNONS

Helt utanför den svenska Volvo-boxen.

Läs mer:

Om när vi testar bilens vardagssyskon här.(Dagens PS)

Om vad Autoweek tycker om bilen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS