Zeekr är ett kinesiskt elbilsmärke som likt Volvo ingår i Geely-koncernen, och nu äntrar den svenska marknaden. Vi har provkört kombimodellen 001.
Zeekr 001 – elkombi med Volvo-gener
Mest läst i kategorin
Zeekr 001 sticker ut genom att vara en av få eldrivna kombibilar på marknaden.
Modellen är märkets första och lanserades i Kina redan år 2019.
Nu kommer bilen till den svenska marknaden tillsammans med den nya, mellanstora suven Zeekr X.
Byggd i Kina, utvecklad i Göteborg
Zeekr ingår precis som Volvo Cars i den kinesiska Geely-koncernen, och både 001 och X är byggda på samma plattform som nya Volvo EX30.
Tack vare Volvo-kopplingen har koncernen ett forsknings- och utvecklingscenter i Göteborg, och Zeekr-bilarna är således också svenskdesignade.
Produktionen sker däremot i Kina.
Senaste nytt
Zeekr 001 rejäl
Det första intrycket man får när man stöter på Zeekr 001 är att den är en ganska rejäl pjäs.
Bilen är större än koncernsyskonet Volvo V90 på samtliga ledder, och formspråket kan enklast beskrivas som en suvcoupé som har tryckts ihop i höjdled.
Det mastiga intrycket späds dessutom på av att de minsta tillgängliga fälgarna är på hela 21 tum.
Enormt baksäte
Interiört förefaller majoriteten av de väl tilltagna yttermåtten ha gått till att skapa ett fullkomligt enormt baksäte, något som är väldigt populärt i Kina.
Det finns otroligt mycket benutrymme, ryggstödet är elektriskt justerbart och det finns knappar för att skjuta framsätets passagerarstol ur vägen.
Är man som jag över 190 centimeter lång sitter man dessvärre inte särskilt bra.
Golvet är för högt, på grund av att batteriet ligger där under, och huvudutrymmet är begränsat.
Utrymmet i framsätet och bagageutrymmet ligger på V90-nivå, och under huven fram finns det en liten frunk där laddkablarna får plats.
Bra kvalitetskänsla
Formspråket interiört är modernt och avskalat, och kvalitetskänslan är med undantag från någon enstaka detalj riktigt fin.
Materialen känns lyxiga, och byggkvalitén framstår som solid.
Interiören bjuder på få fysiska knappar, utan man har istället satsat hårt på touchkontroller både på mittkonsolen och ratten.
Detta är en lösning som ofta funkar dåligt under körning, men om så även är fallet här får vi återkomma till vid ett mer utförligt test.
Vid första anblick framstår MMI-systemet emellertid som snabbt och relativt lättnavigerat.
Tre utrustningsnivåer
Zeekr 001 erbjuds i de tre olika utrustningsnivåer, som alla framstår som billiga jämfört med bilens europeiska konkurrenter.
Basmodellen Long Range bjuder på bakhjulsdrift, en effekt på 272 hästkrafter och 62 mils räckvidd, till ett pris på bara 677 000 kronor.
För 30 000 respektive 80 000 kronor ytterligare kan man få modellerna Performance och Privilege.
Dessa har samma fyrhjulsdrivna drivlina på 544 hästkrafter med en räckvidd på 59 mil, och toppmodellen är utrustad med luftfjädring.
Samtliga modeller använder sig av samma batteri på 100 kWh, och kan snabbladda med en effekt på 200 kW.
Begränsad provkörning
Vid provkörningstillfället hade Zeekr ännu inte hunnit med att registrera sina 001:or i Sverige, och testkörningen var således begränsad till några varv på en kort testbana.
En mer utförlig recension av vägegenskaperna får således vänta, men det första intrycket var utan tvekan gott.
Det är lätt att hitta en bra körposition, frånsett att ratten inte går att justera bak tillräckligt, och alla kontroller känns fint viktade och kalibrerade.
Väljer man någon av de fyrhjulsdrivna toppversionerna är bilen också riktigt kvick med en 0-100-tid på 3,8 sekunder.
Även standarddrivlinan är dock fullt tillräcklig prestandamässigt.
Kompromissad standardfjädring
Det luftfjädrade chassit i toppmodellen imponerar också med en trevlig kombination mellan fjärdingskontroll och komfort.
Stabiliteten framstod som fin vid sport
sportigare körning, och bilen hanterade de få ojämnheter som vi hittade på banan imponerande bra.
Chassit i Long Range- och Performance- modellerna, med spiralfjädrar och icke-justerbara dämpare, övertygade tyvärr inte lika mycket.
Komforten var förvisso nästan lika god som i Privilege-modellen, men över ojämnheter i hög fart framstod bilen som för mjuk och oförmögen att hantera sin stora vikt.
Genomarbetad vagn
Som helhet framstår Zeekr 001 dock som en synnerligen välutvecklad och genomarbetad vagn.
Den är rymlig och prisvärd, med ett modernt formspråk, bra kvalitetskänsla och ett imponerande chassi i toppversionen.
Bilen får dock minuspoäng för att baksätet stjäl en massa plats utan att erbjuda överdrivet bra komfort, samt att chassit i de billigare modellerna känns som en dålig kompromiss.
Zeekr 001 går att beställa i Sverige sedan slutet av juli, och de första leveranserna är planerade att ske framåt slutet av året.
Innan årsskiftet planerar Zeekr även att öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm.
Vårt första intryck av Zeekr 001 3,5/5
Zeekr 001 framstår som en synnerligen välutvecklad och genomarbetad vagn, med mycket utrymme, komfort och kvalitetskänsla till ett attraktivt pris.
Betyget dras emellertid ner av det kompromissade baksätet och att högfartsstabiliteten på standardfjädringen inte är den bästa.
Specs:
Zeekr 001 Long Range (2024)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
0-100 km/h: 7,2 sekunder
Elektrisk räckvidd: 620 km
Batteristorlek (brutto): 100 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1560 mm
Vikt: 2 200 kg
Pris: från 677 000 kronor
Zeekr 001 Performance (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 544 hästkrafter, 686 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
0-100 km/h: 3,8 sekunder
Elektrisk räckvidd: 590 km
Batteristorlek (brutto): 100 kWh
Vikt: 2 335 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1560 mm
Pris: från 707 000 kronor
Zeekr 001 Privilege (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 544 hästkrafter, 686 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
0-100 km/h: 3,8 sekunder
Elektrisk räckvidd: 590 km
Batteristorlek (brutto): 100 kWh
Vikt: 2 350 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1548 mm
Pris: från 757 000 kronor
Läs även:
Bästa bilarna att köra – om ägarna får bestämma
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.