Dagens PS

Zeekr 001 – elkombi med Volvo-gener

Zeekr 001
Zeekr 001 är något så ovanligt som en eldriven kombi. (Foto: Zeekr)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 15 sep. 2023Publicerad: 15 sep. 2023

Zeekr är ett kinesiskt elbilsmärke som likt Volvo ingår i Geely-koncernen, och nu äntrar den svenska marknaden. Vi har provkört kombimodellen 001.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Zeekr 001 sticker ut genom att vara en av få eldrivna kombibilar på marknaden.

Modellen är märkets första och lanserades i Kina redan år 2019.

Nu kommer bilen till den svenska marknaden tillsammans med den nya, mellanstora suven Zeekr X.

Zeekr 001
Zeekr 001 är designad i Göteborg och byggs i Kina. (Foto: Zeekr)

Byggd i Kina, utvecklad i Göteborg

Zeekr ingår precis som Volvo Cars i den kinesiska Geely-koncernen, och både 001 och X är byggda på samma plattform som nya Volvo EX30.

Tack vare Volvo-kopplingen har koncernen ett forsknings- och utvecklingscenter i Göteborg, och Zeekr-bilarna är således också svenskdesignade.

Produktionen sker däremot i Kina.

ANNONS

Senaste nytt

Zeekr 001 rejäl

ANNONS

Det första intrycket man får när man stöter på Zeekr 001 är att den är en ganska rejäl pjäs.

Bilen är större än koncernsyskonet Volvo V90 på samtliga ledder, och formspråket kan enklast beskrivas som en suvcoupé som har tryckts ihop i höjdled.

Det mastiga intrycket späds dessutom på av att de minsta tillgängliga fälgarna är på hela 21 tum.

Zeekr 001
Interiören bjuder på lyxiga material och fin kvalitetskänsla. (Foto: Zeekr)

Enormt baksäte

Interiört förefaller majoriteten av de väl tilltagna yttermåtten ha gått till att skapa ett fullkomligt enormt baksäte, något som är väldigt populärt i Kina.

Det finns otroligt mycket benutrymme, ryggstödet är elektriskt justerbart och det finns knappar för att skjuta framsätets passagerarstol ur vägen.

Är man som jag över 190 centimeter lång sitter man dessvärre inte särskilt bra.

Golvet är för högt, på grund av att batteriet ligger där under, och huvudutrymmet är begränsat.

ANNONS

Utrymmet i framsätet och bagageutrymmet ligger på V90-nivå, och under huven fram finns det en liten frunk där laddkablarna får plats.

Bra kvalitetskänsla

Formspråket interiört är modernt och avskalat, och kvalitetskänslan är med undantag från någon enstaka detalj riktigt fin.

Materialen känns lyxiga, och byggkvalitén framstår som solid.

Interiören bjuder på få fysiska knappar, utan man har istället satsat hårt på touchkontroller både på mittkonsolen och ratten.

Detta är en lösning som ofta funkar dåligt under körning, men om så även är fallet här får vi återkomma till vid ett mer utförligt test.

Vid första anblick framstår MMI-systemet emellertid som snabbt och relativt lättnavigerat.

Zeekr 001
Bagageutrymmet håller samma storlek som i Volvo V90 (Foto: Zeekr)

Tre utrustningsnivåer

ANNONS

Zeekr 001 erbjuds i de tre olika utrustningsnivåer, som alla framstår som billiga jämfört med bilens europeiska konkurrenter.

Basmodellen Long Range bjuder på bakhjulsdrift, en effekt på 272 hästkrafter och 62 mils räckvidd, till ett pris på bara 677 000 kronor.

För 30 000 respektive 80 000 kronor ytterligare kan man få modellerna Performance och Privilege.

Dessa har samma fyrhjulsdrivna drivlina på 544 hästkrafter med en räckvidd på 59 mil, och toppmodellen är utrustad med luftfjädring.

Samtliga modeller använder sig av samma batteri på 100 kWh, och kan snabbladda med en effekt på 200 kW.

Begränsad provkörning

Vid provkörningstillfället hade Zeekr ännu inte hunnit med att registrera sina 001:or i Sverige, och testkörningen var således begränsad till några varv på en kort testbana.

En mer utförlig recension av vägegenskaperna får således vänta, men det första intrycket var utan tvekan gott.

Det är lätt att hitta en bra körposition, frånsett att ratten inte går att justera bak tillräckligt, och alla kontroller känns fint viktade och kalibrerade.

ANNONS

Väljer man någon av de fyrhjulsdrivna toppversionerna är bilen också riktigt kvick med en 0-100-tid på 3,8 sekunder.

Även standarddrivlinan är dock fullt tillräcklig prestandamässigt.

Elkombi
Batteriet är på 100 kWh, och den maximala laddeffekten ligger på 200 kW. (Foto: Zeekr)

Kompromissad standardfjädring

Det luftfjädrade chassit i toppmodellen imponerar också med en trevlig kombination mellan fjärdingskontroll och komfort.

Stabiliteten framstod som fin vid sport

sportigare körning, och bilen hanterade de få ojämnheter som vi hittade på banan imponerande bra.

Chassit i Long Range- och Performance- modellerna, med spiralfjädrar och icke-justerbara dämpare, övertygade tyvärr inte lika mycket.

Komforten var förvisso nästan lika god som i Privilege-modellen, men över ojämnheter i hög fart framstod bilen som för mjuk och oförmögen att hantera sin stora vikt.

ANNONS

Genomarbetad vagn

Som helhet framstår Zeekr 001 dock som en synnerligen välutvecklad och genomarbetad vagn.

Den är rymlig och prisvärd, med ett modernt formspråk, bra kvalitetskänsla och ett imponerande chassi i toppversionen.

Bilen får dock minuspoäng för att baksätet stjäl en massa plats utan att erbjuda överdrivet bra komfort, samt att chassit i de billigare modellerna känns som en dålig kompromiss.

Zeekr 001 går att beställa i Sverige sedan slutet av juli, och de första leveranserna är planerade att ske framåt slutet av året.

Innan årsskiftet planerar Zeekr även att öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm.

Elkombi
Zeekr 001 framstår som en särskilt genomarbetad vagn. (Foto: Zeekr)

Vårt första intryck av Zeekr 001 3,5/5

Zeekr 001 framstår som en synnerligen välutvecklad och genomarbetad vagn, med mycket utrymme, komfort och kvalitetskänsla till ett attraktivt pris.

ANNONS

Betyget dras emellertid ner av det kompromissade baksätet och att högfartsstabiliteten på standardfjädringen inte är den bästa.

Specs:

Zeekr 001 Long Range (2024)

Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter

Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift

Toppfart: Begränsad till 200 km/h

0-100 km/h: 7,2 sekunder

Elektrisk räckvidd: 620 km

Batteristorlek (brutto): 100 kWh

ANNONS

Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1560 mm

Vikt: 2 200 kg

Pris: från 677 000 kronor

Zeekr 001 Performance (2024)

Motor: Elmotor fram, bak, 544 hästkrafter, 686 newtonmeter

Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift

Toppfart: Begränsad till 200 km/h

0-100 km/h: 3,8 sekunder

Elektrisk räckvidd: 590 km

ANNONS

Batteristorlek (brutto): 100 kWh

Vikt: 2 335 kg

Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1560 mm

Pris: från 707 000 kronor

Zeekr 001 Privilege (2024)

Motor: Elmotor fram, bak, 544 hästkrafter, 686 newtonmeter

Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift

Toppfart: Begränsad till 200 km/h

0-100 km/h: 3,8 sekunder

ANNONS

Elektrisk räckvidd: 590 km

Batteristorlek (brutto): 100 kWh

Vikt: 2 350 kg

Mått (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1548 mm

Pris: från 757 000 kronor

Läs även:

Bästa bilarna att köra – om ägarna får bestämma

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS