Ett stort problem för de som kör elbilar och laddhybrider är att elbolagen har individuella betalsystem som innebär att man måste ha olika appar eller kort av olika slag. Nu är den tiden över när det första roamingnätverket lanseras i Sverige. ÄNTLIGEN!

Ett initiativ av konsumentorganisationen Elbil Sverige tillsammans med Hubject och GreenCharge Infra lanseras nu ett efterlängtat svenskt roamingnätverk för laddning, öppet för alla bilister med behov av laddning. Initialt handlar det endast om Sverige men ska inom en nära framtid även innefatta Norden och övriga Europa.

”I takt med att försäljningen av elfordon ökar blir laddinfrastruktur, tillgänglighet och enkelhet vid laddning allt viktigare. Vår organisation arbetar med helheten kring elfordon i samhället och då är det väldigt viktigt med ett enhetligt roamingsystem som detta”, säger Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på Elbil Sverige.

Starka partners

Partnern Hubject är ett joint venture för BMW Group, Bosch, Mercedes-Benz, EnBW, Enel X, Innogy, Siemens och Volkswagen Group. De har utvecklat en e-Roaming-plattform, kallad iIntercharge som ansluter till eMobility-specialisten Charge Point Operators eller CPOs och eMobility Service Providers eller EMPs, vilket ger standardiserad åtkomst till laddinfrastruktur oavsett nätverk. I Sverige samarbetar man bl.a. med Eon och Vattenfall. I Greencharge nätverk finns även många mindre, regionala och kommunala aktörer.

ANNONS
ANNONS

Världens största laddnätverk

Med över 250.000 anslutna laddpunkter och mer än 750 B2B-partners i 43 länder och fyra kontinenter, har Hubject etablerat världens största laddningsnätverk för elfordon genom att ansluta CPO-nät. Sveriges första enhetliga betalplattform för elbilsladdning genomgår ett antal tester innan tjänsten rullas fullt ut under tredje kvartalet i år.

Genom att kunna presentera ett system som fungerar återstår det att få elleverantörerna att adoptera en enhetlig prisstruktur för laddning. Det är nästa stora utmaning.

Läs Elbil Sveriges pressrelease här