Dagens PS

Antifortkörningsteknik är nu obligatorisk i nya bilar

antifortkörningsteknik omslagsbild
Foto: Arek Socha
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 04 aug. 2022Publicerad: 12 juli 2022

Nu har EU beslutat att alla nya bilar som lanseras på marknaden ska vara utrustade med så kallad Intelligent Speeding Assistance – antifortkörningsteknik – som hindrar förare från att köra för fort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det nya kravet omfattar redan nya bilmodeller som lanseras på marknaden. Från och med juli 2024 ska alla bilar som säljs, oavsett när modellen kom, vara utrustad med teknologin.

Vad innebär Intelligent Speeding Assistance?

I korthet handlar det om teknologi som gör det lättare att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Alternativt kan man se det som antifortkörningsteknik, som försvårar livet för fartglada bilresenärer.

Man gör en poäng av att det inte rör sig om att faktiskt begränsa förarens frihet bakom ratten. Den som kör ska ha möjligheten att ignorera systemet.

Regelverket erbjuder biltillverkarna fyra alternativ för att leva upp till regelverket:

  1. 1. Ljudsignal som varnar
  2. 2. Vibrationer till varning
  3. 3. Haptisk feedback via pedalen
  4. 4. Faktisk begränsning av hastigheten

I de första två fallen rör det sig om en varning som ska vara utformad för att inte orsaka onödig irritation. Det är lättare sagt än gjort, enligt någon som har upplevt ett rudimentärt sådant system i en arabisk hyrbil.

Alternativ tre och fyra har en direkt inverkan på bilens framfart, men ska inkräkta minimalt på möjligheten att själv bestämma hur fort man kör. Haptisk feedback i pedalen finns redan i bilar från exempelvis Audi. Vi har också kört bilar som dröjer kvar lite vid rådande hastighetsbegränsning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Låter enkelt, kan bli problematiskt

Det stora problemet med antifortkörningsteknik är att den bygger på att bilen vet vilken hastighetsbegränsning som råder på den aktuella vägen, vilket ovan nämnda biltillverkare är exceptionellt dålig på att se till.

Detta ska åstadkommas med hjälp av skyltavläsning. Utifrån våra erfarenheter leder det ofta till att fel skylt läses av – exempelvis när man kör förbi en avfart med lägre hastighetsbegränsning – eller att väderförhållandena omöjliggör avläsningen helt och hållet.

Givetvis vore det tänkbart att backa upp skyltavläsningen med GPS-baserad information om hastighetsbegränsningen, men eftersom det uppenbarligen är för mödosamt för biltillverkarna att underhålla i dagsläget känns inte det realistiskt.

Hur kommer antifortkörningstekniken att te sig?

Av rent konkurrensmässiga skäl lär biltillverkarna jobba för att implementera teknologin på ett så icke-irriterande sätt som möjligt. Med lite tur betyder det till och med lite eld i baken i frågan om att utveckla fungerande skyltavläsning och liknande.

Framtiden kan också komma att förtydligas i och med att EU-parlamentet och Europeiska rådet ska granska beslutets teknologiska implikationer under nästkommande två månader.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS