Dagens PS

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: Superbil på styltor?

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio är en av våra fyrklöver-försedda favoriter. (Foto: Joel Sandberg)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 22 juni 2023Publicerad: 22 juni 2023

År 2023 är det 100-årsjubileum för Alfa Romeos klassiska Quadrifoglio-emblem, som genom åren har prytt många av märkets racing- och prestandabilar. Vi firar genom att återbesöka Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – en av våra fyrklöver-försedda favoriter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen ifråga är prestanda-suven Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, och är ingalunda en främling för oss på redaktionen.

Redan år 2018 blev den utnämnd till vår Årets bil, och genom åren har vi testat den både på hemmaplan och i utlandet.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och undersöka om receptet fortfarande håller efter fem år.

Bilen i profil

Stelvio Quadrifoglio var Årets Högsta Växeln-bil 2018. (Foto: Joel Sandberg)

Emblem med racing i blodet

Historien bakom Quadrifoglio-emblemet är rotad i 1923 års upplaga av det legendariska långloppet Targa Florio på Sicilien. 

För att säkra racinglyckan försåg föraren Ugo Sivocci sin bil med en grön fyrklöver med en vit romb som bakgrund, och vann prompt loppet.

När Sivocci några månader senare förolyckades i en Alfa Romeo som inte ännu hade blivit försedd med en fyrklöver blev man övertygad om dess status som en viktig lyckosymbol.

ANNONS
Quadrifoglio-fyrklövern

År 2023 är det 100-årsjubileum för Alfa Romeos klassiska Quadrifoglio-emblem. (Foto: Alfa Romeo)

Inför 1924 års säsong hade fyrklövern blivit en permanent fixtur på Alfa Romeo-stallets tävlingsbilar, nu målad på en vit triangel istället för en romb för att signifiera saknaden efter Sivocci. 

År 1963 blev den lättade, trimmade sportsedanen Alfa Romeo Giulia Ti Super den första produktionsbilen att prydas av ett Quadrifoglio-emblem.

ANNONS

Senaste nytt

Motor med Ferrari-DNA

I denna anrika stamtavla av racing- och prestanda-Alfor hör Stelvio Quadrifoglio utan tvekan hemma, och det beror till stor del på vad vi finner under huven.

Alfa Romeo har länge varit kända för sina V6-motorer, och Stelvio Quadrifoglio är utrustad med en dubbelturbo-bestyckad sådan på 2,9 liter och drygt 500 hästkrafter.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rakt framifrån.

Under huven finner vi en V6a utvecklad tillsammans med Ferrari. (Foto: Joel Sandberg)

Motorn är mycket nära besläktad med den dubbelturbo-V8 som används av Ferrari och Maserati, och är en lika trevlig bekantskap idag som vid lanseringen 2017. 

ANNONS

Detta beror till stor del på motorljudet, med en trevlig bas på låga varvtal och ett skönt raspande längre upp i registret, men också på hur motorn levererar sin prestanda.

För att vara en modern turbomaskin är den nämligen väldigt varvvillig, med mycket kraft högt upp i varvtalsregistret.

Kul i alla hastigheter

Motorns lekfulla karaktär återspeglas också i resten av bilen, med pigg och direkt respons från alla kontroller.

Den kvicka styrningen i kombination med detaljer som de stora växelpaddlarna och startknappen på ratten för dessutom tankarna till mer exklusiva italienska sportbilar.

Det finns ett flertal andra bilar som bjuder på en jämförbar kombination av prestanda och praktikalitet, men de måste oftast köras väldigt nära gränsen för att vara underhållande.

Interiören i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Vissa interiördetaljer för tankarna till mer exklusiva italienska sportbilar. (Foto: Alfa Romeo)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio lyckas med konststycket att vara kul och kännas exotisk även i mer normala hastigheter.

ANNONS

Samtidigt är bilens prestanda också väldigt lättillgänglig, då bilen med sin fyrhjulsdrift och väl avvägda chassibalans känns väldigt säker och kontrollerbar.

Både drivlinan och chassit är också tillräckligt följsamma för att fungera bra till vardags.

En något oslipad diamant

Man ska dock ha klart för sig att bilen också har sina svagheter.

Både MMI-systemet och interiören börjar exempelvis att kännas något utdaterade, och ventilationssystemet för stundtals ett väldigt väsen utan att verka åstadkomma särskilt mycket.

Vår testbil hade dock några år på nacken, och det är fullt möjligt att mycket av detta är åtgärdat på den uppdaterade version som nyligen släpptes.

Bilen snett bakifrån

På vissa håll börjar bilen att kännas lite utdaterad. (Foto: Joel Sandberg)

En egenhet som med säkerhet inte är åtgärdad, och som blir extra tydlig under vinterhalvåret, är att dörröppningarna både fram och bak är trånga och lite underligt formade.

ANNONS

Detta leder till att det är snudd på omöjligt att inte överföra smutsen från karossen till sina kläder när man kliver in och ut – även med dörrarna på vid gavel.

Summan av kardemumman

Utöver dessa petitesser måste man dock konstatera att Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio erbjuder en med dagens mått mätt ovanlig kombination av prestanda, praktikalitet och karaktär.

I vår Årets bil-nominering kallade vi bilen för “en superbil på styltor”, och det påståendet ställer vi oss fortfarande bakom.

Bilen rakt bakifrån

Få bilar i segmentet känns lika exotiska. (Foto: Joel Sandberg)

Bilen har sina svagheter, men kombinationen av märket, designvalen och körupplevelsen gör helt enkelt att den känns som ett mer exotiskt alternativ än konkurrenterna från Audi RS, BMW M eller Mercedes-AMG.

Detta är också i mina ögon exakt den nisch som en Alfa Romeo med Quadrifoglio-emblem ska fylla på marknaden.

Med hundra år i ryggen fortsätter den anrika fyrklövern med andra ord att frodas.

ANNONS

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2021)
Motor: 2,9-liters, V6, bensin, 510 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 283 km/h
Vikt: 1830 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1903/1632mm
Pris: 1 082 000 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Slutbetyg: 5/5

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio erbjuder en med dagens mått mätt ovanlig kombination av prestanda, praktikalitet och karaktär.

Den har sina egenheter, men känns exotisk, snabb och rolig i alla hastigheter.

Läs även: Ferrari Purosangue 
Läs även:
Alfa Romeo Tonale testad

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS