Mellan 1962 och 1968 byggdes AC Cobra och nu är det dags för en comeback. Denna gång som eldriven roadster – men hugger den som en kobra?

ANNONS

AC Cobra var anledningen till att den fria farten togs bort på den brittiska M1-motorvägen. 1964 fick en cobraförare upp tävlingsbilen i 300 kilometer i timmen på allmän väg. Det var strax innan LeMans-loppet det året.

Den klassiska Cobran byggdes av Carroll Shelby, som tryckte ner en kompakt amerikansk V8 i en brittisk sportbil. Shelby fick ner en motor på 4,8 liter från Ford och han fick till ett riktigt fartmonster.

Nu med el

Nu är AC Cobra tillbaka, 53 år efter att man slutade att tillverka den. Series 1 blir en eldriven version som kommer ut till kund inom kort.

Noll till 100 kilometer i timmer gör den på ungefär fyra sekunder, noll till 62 miles per hour (96km/h) går på prick fyra sekunder.

Startades 1901

AC Cars som bygger den nygamla bilen bildades redan 1901 och är ett av de brittiska öarnas äldsta oberoende bilmärke. Nu ska de räddas av relanseringen av fartvidundret.

ANNONS
ANNONS
AC Cobra
Elbilen har en kraft på 230 kilowatt, vilket motsvarar mer än 300 hästkrafter. Vridmomentet ligger på 500 Newtonmeter. Det klarar 240 kilometer på en laddning där batteriets kapacitet ligger på 55 kilowattimmar. Vikten stannar på 50 kilogram över ett ton. (Foto: AC Cars)

Som teaser släppet AC Cars att det kommer en än värre modell inom kort. Series 4 som smäller till med 460 kilowatt, dubbelt upp mot Series 1.

Läs mer: SSC pudlar: Tuatara slog aldrig rekordet