Volvos lilla elbil från mitten av 1970-talet blev ingen succé. (TT)
Volvos lilla elbil från mitten av 1970-talet blev ingen succé. (TT)

Expressens Allt om bilar har listat elva Volvon som aldrig blev mer än prototyper, även om det i flera fall var snubblande nära.

Volvo hade, skriver tidningen, planer på att lansera en ny P1800 för den nya generationen 2013. Men än i dag har planen på den nya versionen av sportbilen inte förverkligats och det är heller inte troligt att så sker, bedömer Expressens bilexpert, som även fiskat upp Volvos mini-elbil från 1976 vars toppfart var försiktiga 70 km/tim.

Volvo har laborerat med en rad olika modeller under årens lopp, och det är inte alltid experimenten slagit väl ut. (TT)

Där till nämns Volvo Viking – Volvo 1800 ESC som den hette formellt – med en italiensk designer. Bilen visades upp 1971 och den skulle ta över ”kronan” från Volvos klassiker P1800, dock satte en oljekris käppar i hjulet.

Andra bilar som figurerar i artikeln är Volvos New York-taxi – ett experiment under mitten av 1970-talet, kvinnobilen Volvo YCC från 2004 och Volvo-elbilen 3CC från året därpå (2005).

Volvos koncept för en taxibil (Foto: TT)
Volvos koncept för en taxibil (Foto: TT)
Volvo 3CC (Foto: TT)
Volvo 3CC (Foto: TT)
Volvo YCC (Foto: TT)
Volvo YCC (Foto: TT)

Längre tillbaka, 1952, presenterade Volvo en bil som enligt Expressen påminde om en jänkare. Volvo Philip hette kärran.

1972 kom VESC – eller Volvo Experimental Safety Car – och den var ”en uppvisning i säkerhetsteknik som var mycket avancerad för sin tid”.

Övriga bilar, som aldrig kom ut på marknaden, var Volvo Venus Bilo (1933), Volvo Elisabeth (1953) och den betydligt senare modellen, Volvo VCC, som visades upp 2003.

ANNONS
ANNONS

LÄS ÄVEN: ”VW kör om – större än Volvo i Sverige” [Dagens PS] ›

LÄS OCKSÅ: ”Volvo miljöbov i test – får spö av Volkswagen” [Dagens PS] ›

LÄS EXPRESSEN-ARTIKELN: ”11 häftiga Volvo-bilar som aldrig blev av” [Allt om bilar, Expressen] ›