Skandaler, avhopp och rekordvinster. Så sammanfattar tunga tekniktidningen Wireds reportrar Nicholas Thompson och Fred Vogelstein Mark Zuckerbergs och Facebooks turbulenta år. Läs den ovanligt obarmhärtiga sågningen här.

När en marknad förändras måste affärsmodeller följa efter och de som inte kan tjäna pengar går under. När affärsmodellen innefattar människors personliga information blir den ekonomiska snårskogen genast tätare – och även den moraliska.

”Ett levande helvete”

I ett långt reportage i Wired målar tidningen upp ”ett levande helvete” för Facebook under 2018. Året började med ett kontroversiellt drag för att introducera drastiska förändringar i designen av Facebooks ’News Feed’. En justerad algoritm skulle gynna användarnas personliga meddelanden, och i viss mån även lokala nyheter som bedömts som ”pålitliga”. Inlägg från massmedia skulle ta mindre plats.

Naturligtvis fick Facebook starka reaktioner från tidningar och tv-stationer världen över. Lanseringen av det nya nyhetsflödet blev kaotisk och splittrade företaget internt – helt symptomatiskt för Facebooks 2018, menar Wired; ett år av klumpiga misstag, dolda intentioner och officiella ursäkter.

Dataskandalen

Under 2014 sålde Facebook, tillsynes ovetandes, data till firman Cambridge Analytica – ett beslut som de fick sota för under 2018. Enligt visselblåsaren Christopher Wyle hade datan använts till att påverka det amerikanska presidentvalet 2016.

När uppgifterna kom ut tappade Facebook 36 miljarder dollar, motsvarande drygt 331 miljarder kronor, i börsvärde. Många av företagets anställdas ersättning är direkt kopplad till hur aktien presterar, och därför blev även de interna reaktionerna otroligt kraftfulla, enligt tekniknyhetssajten. Storyn som kom ut hade allt – datasäkerhetsfrågor, ryska spioner och Donald Trump – och spreds därför som en löpeld över världen. Flera anställda beskriver tiden efter avslöjandet som ett fullständigt kaos.

Krisplan – men fortsatta problem

Wired fortsätter.

När vd Mark Zuckerberg till sist bestämde sig för att göra ett uttalande gjorde han det endast till CNN. I den första officiella intervjun bad han om ursäkt, men var också tydlig med att Facebook hade en plan för att lösa krisen. Under de kommande månaderna fick Zuckerberg även vittna inför amerikanska kongressen vid tre tillfällen.

I enlighet med krisplanen började Facebook anställa moderatorer för att sålla i innehållet på sajten och för att upprätthålla de nya riktlinjerna för säkerhet. Vid årets slut jobbade över 30.000 personer med att granska och ta bort innehåll för plattformens drygt 1,5 miljarder användare.

ANNONS
ANNONS

I en undersökning som The Verge gjort visade det sig att en moderator på Facebook får dåligt betalt, och att många utvecklar PTSD-liknande symptom på grund av arbetet. Facebook började även utveckla en ny AI-motor för att stötta moderatorerna i deras arbete. Ansträngningarna var dock långt ifrån tillräckliga, då bara 52 procent av allt innehåll som kan kategoriseras som hets mot folkgrupp hittades och togs bort, framgår det i Wireds artikel.

Säkerhet eller integritet?

Dock var Cambridge Analytica-skandalen främst en fråga om användarnas integritet. Alla förändringar som Facebook implementerade efter att storyn kom ut var främst inriktade på säkerhet och innehåll och kunde tolkas som ett drag för massmedias skull, menar Wired.

Problemet som uppstår när man försöker värna om sina användares integritet är att det ju gäller just alla användare – även de som rör sig i gråzoner – och det kan skapa problem med säkerheten. Det var tydligt att Facebook hade svårt att definiera vad som var deras policy i frågan, och vad som var viktigast – säkerheten eller användarnas integritet. Som världens största sociala medieplattform är det inte lätt att göra alla sidor till lags.

Mediehusen ilsknar

Facebook var fortfarande i hetluften när det gällde nyhetsrapporteringen via sajten. De stora mediaföretagen hade i många fall förlorat en stor del av sin trafik på grund av Facebooks nya algoritmer. Polariserande diskussioner fördes internt kring ifall algoritmen behövde ändras.

En plan började formas i juli 2018, men nu valde Zuckerberg att sätta ned foten. Vd:n ville inte göra amerikanska staten mer upprörd efter debaclet med Cambridge Analytica, och att stötta massmedia skulle göra sittande presidenten Donald Trump upprörd, trodde han. Det var Zuckerbergs vän Joel Kaplan, en trogen republikan, som ska ha övertalat honom.

Nytt politiskt drama

Men när Kaplans vän Brett Kavanaugh, i anslutning till sin nominering till högsta domstolen, anklagades för sexuella övergrepp hamnade Facebook återigen i fokus. Kaplan satt med i rättssalen när Kavanaugh gav sitt vittnesmål. Mannen som sa att han försökt reparera företagets relation med staten gav nu Facebook ett helt nytt ansikte i ett politiskt drama. Ännu en gång var företaget splittrat internt.

Vid slutet av 2018 kunde Facebook liknas vid den svarta riddaren i Monty Python; inga kroppsdelar kvar och hoppandes på ett ben, skriver Wired. Företaget är i dag skadat, konstaterar man.

Facebooks framtid – 2019 och framåt?

Skandalerna var många även under hösten: bannlyste Alex Jones, Joel Kaplan, användares personuppgifter hackades ännu en gång och många toppchefer har sagt upp sig.

Skutan har stora hål i skrovet, allt läcker och frågan är vad Facebook ens har för kurs år 2019. Årets lista på skandaler började fyllas redan i januari, då det avslöjades att Facebook betalat användare 20 dollar för att ge bort alla sina personuppgifter, inlägg och sms. Avslutningsvis skriver Wired att det verkar som om Facebook sätter sina egna intressen före allt annat – före säkerhet, före sina användare och till och med före lagen.