Googles moderbolag Alphabet presenterar en kvartalsrapport som med råge överskrider analytikernas förväntningar. Google klarar sig bättre än flertalet andra techjättar, som har sett dalande resultat efter att Apple införde nya integritetsregler. 

ANNONS

Alphabet, Googles moderbolag redovisade en mycket stark kvartalsrapport och  krossade Wall Streets förväntningar i tredje kvartalet. Anledningen är att Google har fått en starkare utveckling i sin annonsförsäljning än väntat. Däremot föll vinsten på företagets molntjänster i dotterbolaget Refinitiv.

Sammantaget blev resultatet en vinst på 65,1 miljarder dollar, 41 procent mer än samma period förra året, och över analytikernas förväntningar på 63,3 miljarder dollar.

Det är den bästa prestationen bland Faang-företagen så långt (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google) Nettointäkterna uppgick till omkring 70 procent mer än förra året och slog förväntningarna – 18,9 miljarder dollar mot förväntade 15,8 miljarder. Vinst per aktie låg på 27,99 dollar mot förväntade 23,32, skriver Financial Times.

Eget operativsystem hjälper

Google har tjänat särskilt bra på att trafiken har ökat efter pandemin. Dess annonsmarknad är också till viss del skyddad från Apples nya regler om att användare måste godkänna tracking. Det är också i annonserna som den största delen av vinsten ligger – 53,1 miljarder dollar.

Vad är det då som har hjälpt just Alphabet och Google med vinstsiffrorna?

Enligt en analys som CNBC har publicerat handlar det om att företaget har en egen omfattande databas med information om användare. Alphabet äger världens största digitala annonseringstjänst tillsammans med en mycket stor egen kundbas.

Medan Alphabets ekonomichef Ruth Porat säger till CNBC att det helt enkelt beror på att Google redan sedan en lång tid tillbaka arbetar med integritet, så finns det också andra förklaringar.

ANNONS
ANNONS

Google Ads Group informerade redan tidigt sina kunder om att Apples nya regler innebär svårigheter att spåra hur kunder reagerar på annonser, till exempel genom att köpa något. Det innebar också att Google kunde sälja ny mjukvara som eventuellt skulle hjälpa användare att klara Apples nya funktioner bättre.

Det hjälper också Google att äga sitt eget operativsystem, vilket Facebook eller Snap inte gör. Android, den enda andra stora mobilmodellen vid sidan av Apple, har Googles operativsystem som standard.

Läs också:

Apples annonsregler sänker Snap [Dagens PS]
Apples annonsblockerare vinstgenerator – för Apple [Dagens PS]