Avundas du de högt uppsatta cheferna, eller de framgångsrika kändisarna, som verkar jobba dygnet runt och alltid vara hypereffektiva med sin tid? Studier visar att deras livsstil kan vara ohållbar i längden.

Det skriver Adam Popescu i ett längre reportage om sömn i New York Times. Många har säkert läst om Apples vd Tim Cook som börjar sin dag vid strax innan fyra på morgonen, eller om Michelle Obama som sticker till gymmet ett par timmar innan de flesta ens vaknat. Frågan är om deras vanor kan anammas av vem som helst, och om deras extrema livsstil ens är hållbar?

Popescu försöker besvara den frågan. Han refererar till en studie som gjordes av University of Chicago 1999 som drog slutsatsen att människor som bara sov fyra timmar per natt sex dagar i rad hade högre nivåer av stresshormon i kroppen, färre antikroppar, och högre blodtryck. Kanske är det så att den nya trenden faktiskt är en hälsofara.

Att försöka bryta in ett nytt sömnschema kan vara svårt, och kräver stor disciplin. Många är säkert uppe extra länge på helgen, och tar några timmar sovmorgon – men det är inte alls bra för din dygnsrytm och kan vara skadligt i längden, enligt artikeln. För att få ordentligt med sömn varje natt är det optimalt att gå upp samma tid varje dag, och exponera sig för ljus så snabbt som möjligt, skriver Popescu. På det sättet kan du influera vid vilka tidpunkter som din kropp börjar- och slutar producera sömnhormonet melatonin.

ANNONS
ANNONS

Vad händer när du har sömnbrist?

Flera studier visar att människor som sover mindre än de rekommenderade åtta timmarna kan drabbas av en mängd olika symptom, enligt Popescu som refererar till olika studier av professorer på bland annat University of Chicago och Harvard Medical School. Allt från dåligt humör och eftermiddagströtthet, till försämrat korttidsminne och problem med koncentrationen är vanligt förekommande hos människor med sömnbrist.

Om man då trots allt får ihop åtta timmar, men väljer att gå upp vid fyra på morgonen, så är det ändå inte säkert att just din kropp fungerar bra med den dygnsrytmen, står det i artikeln. Det finns en gräns för hur tidigt vissa människor kan gå upp, eller hur sent vissa kan stanna uppe, och då spelar det ingen roll hur mycket tips och tricks man tar till. Kanske är det inte så dumt att följa rekommendationen om åtta timmars sömn per natt, så gott det går?

”Budskapet borde vara om vikten av att få tillräckligt med sömn. Vi tänker på sömn som ett hinder för vår produktivitet istället för ett verktyg för densamma”, säger Terry Cralle, sjuksköterska och sömnspecialist.

”Varför tänker vi på sömn som ett hinder, men inte andra biologiska behov som till exempel törst?”, avslutar hon i artikeln.