Strävan efter en övergång till grönare transport har visat sig vara svårare än förväntat, och en stort ansvar vilar på näringslivet, som vanligtvis väljer de billigaste lösningarna med utländska företag som inte omfattas av våra miljökrav. Det rapporterar DN.

ANNONS

”Om man inte ställer krav på näringslivet att använda mer etisk transport så har den här typen av initiativ ganska svag effekt”, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag till Dagens Nyheter.

Svårt att övergå till en hållbar transport

Det finns en stor samhällssträvan att minska utsläpp från vägtrafik, för att snabbare uppnå klimatmålen. Ett aktuellt problem som försvårar övergången till mer hållbart transport, ligger på näringslivet som vanligtvis väljer de billigaste lösningarna – de som beställer transporter.

”Näringslivet väljer oftast de billigaste alternativen. Det innebär att valen brukar falla på utländska transportföretag som omfattas av helt andra miljöbestämmelser”, säger Ulric Långberg som är samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag till Dagens Nyheter.

Han menar också att det skulle bli en betydligt lättare förändringsprocess, om pressen på dessa företag skulle öka – genom hårdare klimatkrav.

Transportalternativ till sjöss – en utmaning

En omställning av fordonsbranschen är en viktig åtgärd för att uppnå klimatmålen. Det var på dessa initiativ som Hansa Destination startades för drygt ett år sedan – för att minska utsläpp genom att transportera upp till 75 000 lastbilar årligen mellan Nynäshamn och Rostock i norra Tyskland. Det har dock visat sig vara svårt att få till en sådan förändring.

Antalet lastbilar som reser med Hansa destinations färjetrafik är för liten för att det ska gå runt, konstaterar Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, som driver den nya linjen.

I syfte att minska utsläpp, trafikbuller och belastning på vägar beviljade Trafikverket en så kallad miljöbonus. Att höja trafiksäkerheten var ett annat viktigt mål, men miljöaspekter stod högst på listan. Eftersom Hansa destination inte haft så många transportuppdrag, har de inte fått så mycket pengar som de hoppats, konstaterar Håkan Johansson.

ANNONS
ANNONS

Det kan konstateras att den effektivaste lösningen på de här problemen är nya regelverk som för över större ansvar till näringslivet.

Läs även: Brist på diesel – historiskt låga nivåer i Europas lager [Dagens PS]