Dagens PS

Laddmarknaden har enorm potential för startups

laddmarknaden
Laddmarknaden har en enorm potential som startups kan tjäna stora pengar på. (Foto: Volvo)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 08 feb. 2022Publicerad: 08 feb. 2022

Laddmarknaden för elbilar har en enorm potential och är värd mångmiljardbelopp. Det kan innebära stora tillfällen för startups att tjäna pengar – om de ser möjligheterna.

ANNONS
ANNONS

Laddmarknaden för elbilar kan vara värd över 207 miljarder dollar 2030, enligt Guidehouse Insights.

Nu hänger det på hur startups ser möjligheten att utveckla nya teknologier för att underlätta i laddningen till allt fler elbilar som rullar på våra vägar, skriver Business Insider.

Omställningen har hittills varit allt annat än problemfri och faktum är att en av fem elbilsägare har gått tillbaka till fossildrivna bilar i Kalifornien, sedan strulet med att ladda sina elbilar har varit för stort, visar undersökningar.

Det är dessa problem som bolagen måste komma tillrätta med – framför allt var man kan ladda sina elbilar, minska tiden det tar att ladda, och hur mycket det ska kosta att ladda bilen?

Laddmarknaden släpar efter i Sverige

I Sverige är bilden dyster. Trots att regeringen pumpar in 150 miljoner kronor i laddinfrastrukturen är intresset för snabbladdare lågt – framför allt i de norra delarna av landet. Även fast utbyggnaden har skett snabbt under de senaste två åren – en fördubbling till 13 000 publika laddplatser jäm­fört med början av 2019 – så är de ojämnt fördelade över landet.

Globalt sett har stora spelare som ChargePoint och EVgo har dominerat infrastrukturen hittills, samtidigt som nya startups som SparkCharge och Blink har dykt upp för att utmana jättarna.

Trasiga laddare

ANNONS

Problemet är inte bara tillgången till laddare utan även att många har varit trasiga och alldeles för dyra. Detta är problem som startups nu tittar vidare på att lösa.

En annan huvudvärk är tidsåtgången – många förare har klagat på att det tar alldeles för lång tid att ladda sina elbilar. Nu samarbetar Ford och Purdue University med att tillverka en ny kabel som ska kunna ladda bilen lika snabbt som tar att fylla upp en tank med bensin.

Det gäller att hänga med i svängarna i den nya tekniken, och för de startups som gör det finns det stora pengar att ladda ner.

Läs även: Finansprofilens Spac köper snabbladdare för elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS