Spotify gasar på. Den nya expansionen når 85 nya marknader och programvaran 36 nya språk. Att musikjätten når en miljard nya lyssnare fick aktien att lyfta under måndagen.

Nyheten att streamingjätten storsatsar på nya marknader i Asien, Afrika och Karibien med en befolkning på omkring en miljard människor presenterades under måndagen.

Nu finns den svenska streamingjätten på totalt 180 marknader.

”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet, uppger Di Digital. 

Många nya länder

De nya länderna är till exempel Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.

ANNONS
ANNONS

”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify efter det streamade eventet på måndagskvällen.

Bolagets aktie steg sex procent för att sedan falla tillbaka.

Läs mer: Jackpot för pensionsjättar efter Spotifys nya rekord