Ica fokuserar på näthandel där matjättens vd Per Strömberg tror att bolaget kommer fortsätta att växa snabbare än marknaden inom näthandel. ”Vi är en tydlig marknadsledare”, säger han.

Pandemin har medfört att vi arbetar hemma och därmed handlar mer i närområdet. Det visar en ny rapport, som är framtagen av Ica.

”Många kunder vill då kunna nyttja tjänster som på ett smidigt sätt gör det möjligt att hämta varor man beställt i en butik, via en drive-trough-lösning eller hämtskåp”, säger Per Strömberg, till Di. 

Handlar mat på nätet

Samtidigt handlar allt fler av oss mat på nätet.

För helåret 2020 ökade Ica:s e-handelsförsäljning, inklusive upphämtning av matkassar i butik, med 117 procent, vilket slog den svenska e-handelsmarknaden för mat som under samma period ökade med 95 procent.

Per Strömberg säger att Ica är den ledande aktören inom näthandel för mat.

”Ibland när man läser artiklar får man intrycket av att Mathem är det, men de har en stark position i Stockholm. Tittar man på landet som helhet är Ica den tydliga marknadsledaren och den aktör som växer klart snabbast tillsammans med Axfood”, säger han.

Hämta i butik

Ica vinner i racet om kunderna, enligt Per Strömberg, på grund av att man erbjuder kunderna upphämtning i butik, något som konkurrenten Mathem inte har.

ANNONS
ANNONS

”Därmed klarar de inte av att växa i samma takt som de etablerade aktörerna. Vi är väldigt trygga med att vi kommer att kunna fortsätta växa snabbare än vad marknaden gör.”

Läs mer: Donera matkassar – ett hållbart ätande?