Halvledarkrisen har inget slut med extrempriser på upp till 300 gånger det normala. Det kan även leda till fusk på marknaden menar bedömare.

Det syns ingen ljusning i halvledarkrisen, snarare tvärtom.

”Just nu skulle jag säga att det ser värre ut. Vi har fortfarande ett ökande inflöde av förfrågningar och lägger upp flera nya kunder dagligen”, säger Peder Olausson, vd för komponentmäklaren Rotakorn, till Di.

Kan höja priserna

Samtidigt leder bristen till att lagerhållarna kan höja priserna rejält när köparna behöver en komponent. Det rör sig även om fulspel från tillverkarna menar Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau.

”Min känsla är att halvledartillverkarna inte kör på 100 procents kapacitetsutnyttjande, de ligger kanske på 80 procent. De har ju en bra business nu, och ett bra prisuttag”, säger han.

Enligt Peder Olausson handlar det ibland om upp till 300 gånger normalpriset.

Även fusk är inblandat menar han.

”Man bygger en jättefin hemsida, och lägger ut alla komponenter som finns till fantastiska priser och visar väldigt stora lager. De första fem, tio träffarna på de flesta svårfunna kretsar är i allmänhet från sajter som bara är ute efter att blåsa företag på pengar. De skickar prover som är ok, accepterar bara förskottsbetalningar, och när de har fått in betalningen blir de antingen omöjliga att kontakta eller så stänger de helt enkelt sajten.”

Peder Olausson tror att det kommer en brytpunkt ”med de absurda priserna” när företagen helt enkelt inte har råd att köpa produkterna längre.

”Men jag tror inte vi är där än”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Problem för återhämtningen

Om krisen fortsätter kan det leda till stora problem för återhämtningen efter pandemin varnar Handelsbankens Hampus Engellau. Enbart i Europa arbetar 14 miljoner inom bilindustrin där krisen kan sätta käppar i hjulen för sysselsättningen.

”Plötsligt kan återhämtningen gå i stå.”

Läs även: Rekordlång väntetid för tunga fordon [Dagens PS]