De flesta influencerbolagen har haft det riktigt tufft under pandemin. Men Therése Lindgren med sitt privata bolag är undantaget, rapporterar Breakit.

ANNONS

Influencerbolagen fick sig en rejäl kalldusch när pandemin slog till i början på 2020. Majoriteten reklamkampanjer ställdes in under våren vilket och stora effekter för de som lever på sponsorskap.

En som dock sticker ut är influencern Therése Lindgren som tydligen fick ett kanonår ekonomiskt trots pandemin.

Bästa året någonsin

Youtube-strjärnans privata bolag Therése Lindgren AB hade sitt bästa år någonsin 2020. Omsättningen steg under året från 18,1 miljoner till 19,3 miljoner.

“Effekterna av Covid-19 har inte lett till någon väsentlig påverkan på bolagets verksamhet och finansiella utveckling”, står det i redovisningen från det gångna året.

Vinst på 15 miljoner

Vinsten steg dessutom med 15 miljoner kronor, vilket innebär en tydlig ökning jämfört med 2019 års siffror då bolaget tjänade 12,3 miljoner.

Intäkterna i bolaget kommer från Lindgrens influencer-verksamhet på olika sociala medier, och de sponsorer som stjärnan har i kanalerna.

Influencerns hudvårdsbolag Indy Beauty går också starkt framåt, och ökade i omsättning till 41 miljoner kronor under 2020. 

ANNONS
ANNONS

Tufft för andra bolag

Enligt SvDs kartläggning hade inte alla influencerbolagen lika lätt. Bolag som Splay, Tourn och United Screens drabbades alla mer eller mindre allvarligt av pandemin, där vissa till och med tappat i omsättning.

Läs hela artikeln på Breakit.

Läs mer: Pandemin en kalldusch för influencerbolagen – Dagens PS