Under pandemin har flera influencerbolag lidit, med inställda produktioner och tveksamma annonsörer. Detta enligt Svenska Dagbladets genomgång.

ANNONS

Det har inte varit lätt för influencerbolagen. På grund av pandemin har flera investeringar dragits tillbaka vilket lett till minskade intäkter för flera av de största bolagen.

Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik investerades mellan 615 – 950 miljoner kronor årligen i influencer marketing, mellan 2017 och 2019. Därför trodde man att 2020 skulle bli året då miljardvallen skulle sprängas.

Men i och med pandemin backade flera annonsörer. Under 2020 minskade medieinvesteringarna med hela 6 procent jämfört med året innan.

”Stark negativ” påverkan

Enligt SvD:s genomgång av årsredovisningar påverkades influencerbolagen också av tvärniten.

Splay One har fler än 500 kanaler på Youtube och har avtal med influencers som Filip Dikmén och Alice Stenlöf. I årsredovisningen medges att pandemin haft en “stark negativ” påverkan på intäkterna. Contentbyrån gick från 144 miljoner i intäkter 2019 till 124 miljoner förra året.

ANNONS
ANNONS

Även Tourn International upplevde lägre intäkter under 2020, med en minsking i omsättning från 94 miljoner till 88 miljoner.  

Avvaktande annonsörer

Likaså för Relatable, ett ytterligare bolag som driver influencer marketing med kunder som H&M och Google. Under pandemin gick Relatables försäljningar ner med 30 procent och bolaget landade slutligen på ett minusresultat på nästan 5 miljoner.

“En del annonsörer var osäkra och avvaktande när det gällde hur de skulle marknadsföra sig digitalt. De första månaderna i samband med pandemin var en tuff start på året för hela branschen”, säger bolagets vd Kalle Mobeck.

Ljusa förhoppningar

Samtidigt har man mediabolagen bättre förhoppningar inför 2021. “Relatable ökar i både omsättning och lönsamhet. Vi fortsätter att rekrytera och skala upp”, säger Mobeck, utan att ange några siffror.

Influencerbolaget United Screens, med Therése Lindgren som kändaste profil, såg å ena sidan en ökad omsättning med 27 procent under 2020. Å andra sidan ställdes flera av bolagets produktioner in och några av de viktigaste annonsörerna drog sig tillbaka. 

ANNONS
ANNONS

Nu återstår att se vad som väntar influencerbolagen.

Läs hela artikeln på SvD.

Läs mer: Bambuser köper Relatable – Dagens PS