Flera kända influencers uppmanar till bojkott mot det svenska klädbolaget Nakd som nu anklagas för svartarbete med praktikanter och sexuella trakasserier.

Det är ingen vacker läsning för svenska Nakd som startade 2015, omsatte 1,3 miljarder kronor i fjol och i år väntas omsätta 2 miljarder kronor, rapporterar SvD Näringsliv.

Enligt tidningen utnyttjar Nakd praktikanter. På fem år har bolaget tagit in 300 unga praktikanter varav en del, enligt vittnesmål, tvingats jobba 12-14 timmar per dag.

Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna, menar att det låter som klädbolaget ägnar sig åt svart arbetskraft med praktikanterna.

Arbetsrättsexperten: Det är svartarbete

”Eftersom det inte står något om lön och det inte står något om anställning skulle jag närmast kalla det svartarbete”, säger Lise-Lotte Argulander till Svenska Dagbladet.

”Det är inte rimligt att en praktikant självständigt ska utföra den typ av uppgifter som står i det här avtalet”, slår hon fast.

Oscar von Konow, operativ chef på det skandalomsusade modebolaget, hävdar att det är 40 timmars arbetsvecka som gäller på företaget och inget annat.

”Övertid är inte något som förväntas och vi påtalar det löpande”, hävdar han.

Influencern varnar Nakd: ”Kan få allt att rasa”

Turbulensen kring Nakd tog fart när influencern Rodja Pazooki nyligen uppmärksammade praktikanternas vidriga arbetsvillkor på klädbolaget.

”Eftersom att jag bor i Göteborg (där Nakd har sitt huvudkontor, reds anm) och man har hört från olika personer att det är en dålig arbetsplats, så ville jag dela min plattform med de utsatta. Det kändes som att det var röster som länge velat höras”, säger Rodja Pazooki till SvD.

ANNONS
ANNONS

Hon uppmanar andra influencers och även konsumenter till bojkott av Nakd och flera uppges redan har hakat på bojkotten.

”Vi alla byggde upp Nakd till vad det är i dag och lika lätt kan vi få allt att rasa”, framhåller Rodja Pazooki i artikeln.

Läs även: Mäktiga influencers tiger om klädtillverkare [DagensPS.se] »