Endast två av fem undersökta företag är transparenta, visar ny rapport.

Den ideella organisationen Fair Action ligger bakom granskningen av fem modemärken som ägs av kända influencers.

Den visar att endast två av fem är öppna med vilka fabriker som tillverkar kläderna, skriver Svenska Dagbladet med hänvisning till Fair Actions undersökning.

Kenza Zouiten Subosics Ivy Revel och Daisy Grace, som Hannah Widell och Amanda Schulman äger, vill inte uppge vilka tillverkarna är eller hur arbetsvillkoren ser ut i klädfabrikerna.

De svarar inte ens på frågorna som Fair Action ställer.

ANNONS
ANNONS

”Det är vi inte vana vid”

”Det är anmärkningsvärt. Det är vi inte vana vid att företag inte ens svarar”, säger Maria Sjödin, sakkunnig företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, till SvD.

Imagen tycks åtminstone vara viktig. Daisy Grace skyltar gärna med att företaget står för hållbarhet och uppges använda hashtagen sustainable.

Ytterligare en känd influencers som utmärker sig negativt i sammanhanget är Petra Tungården, som står bakom klädmärket Adoore. Hon vill inte heller offentliggöra vilka leverantörerna är eller svara på frågor om sömmerskornas löner, framgår det i artikeln.

Bianca Ingrosso, vars varumärke är By Bianca, är däremot öppen med vilken leverantör i Kina som gör företagets väskor och andra accessoarer, enligt Fair Action, skriver SvD och konstaterar att även Elin Kling, som driver varumärket Totême, lovar att bli mer öppen kring informationen.

Här kan du tal av hela Fair Actions granskning av hur dåligt transparenta svenska influencers är (obs, pdf).