Klädmärket Ralph Lauren är fortfarande ett av USA:s hetaste, visade det första kvartalets finansiella resultat.

ANNONS

Ralph Lauren Corp. krossade Wall Streets förväntningar i den nya rapporten och har fortsatt starka försäljningssiffror i USA, trots pandemin.

Överlevde pandemin

Försäljningen ökade med 108 procent, fastän analytikerna estimerade 97,6 procent. Den jämförbara försäljningen ökade med 176 procent i Nordamerika, vilket också översteg förväntningarna.

Ralph Lauren har haft det tufft under pandemin, främst på grund av stängda butiker som en följd av nedstängningarna. Men nu tycks framtiden se ljusare ut för det klassiskt amerikanska klädmärket.

Lovande tillväxtmöjligheter

I rapporten skriver företaget att man öppnade starkare än man trott över Nordamerika och i Europa. Nu ser man lovande tillväxtmöjligheter, “även när vi fortsätter att kämpa igenom covid-relaterade utmaningar i vår globala leveranskedja”, skriver de.

I Europa steg den jämförbara försäljningen med 98 procent, trots att världsdelen var senare att komma igång med vaccinationsarbetet än USA.

”Enastående prestation”

“Vårt team har levererat enastående prestationer under det här kvartalet”, säger bolagets koncernchef Patrice Louvet. “Vårt tidlösa varumärke resonerar starkt hos konsumenter runt om i världen, och bredden i vår livsstilsportfölj gör att vi kan leverera produkter som möter konsumenternas smak och efterfrågan.” 

Ralph Lauren visar med rapporten att de fortfarande är en global ledare inom design, marknadsföring och tillverkare av exklusiva livsstilsprodukter.

Grundaren stolt

“Kvalitet tillsammans med en känsla av tidlöshet och optimism inspirerar allt vi skapar”, säger Ralph Lauren själv om sitt bolag efter rapporten. “Jag kan inte tänka mig en tid då dessa värden har känts mer väsentliga eller relevanta när världen nu ser fram emot en framtid präglad av hopp.”

ANNONS
ANNONS

Aktien steg med 7,6 procent i efterhandeln. Aktien har i år totalt stigit med 14 procent.

Läs hela artikeln på Bloomberg News.

Läs mer: Succé för lyxmodehuset – försäljning nästan fördubblad