Dagens PS

Succé för lyxmodehuset – försäljning nästan fördubblad

lyxmodehuset gucci
Lyxvarumärket Gucci är mer populärt än någonsin. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 01 aug. 2021

Lyxmodehuset Kering redovisar ett fantastiskt resultat för det andra kvartalet 2021. Försäljningen ökade med 95 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kering är ett franskt holdingbolag som specialiserar sig på lyxvaror, med huvudkontor i Paris. De kändaste dotterbolagen är Gucci, Yves Saint Laurent och Balenciaga.

Gucci störst

Varumärket Gucci, som precis firade 100 år, står för mer än hälften av Kerings totala intäkter. Analytiker väntade sig att Guccis intäkter skulle öka med 77 procent, men resultatet redovisade en ökning på 86 procent. Siffran innebär en kraftigt accelererad tillväxt.

Krossade förväntan

Stort sett ökade Kering den jämförbara försäljningen med hela 95 procent till strax över 4 miljarder euro. Analytikerna på Wall Street förväntade sig en ökning med 86,4 procent.

“Prestationen under första halvåret är utmärkt, både när det gäller intäkter och lönsamhet”, säger lyxmodehusets finanschef Jean-Marc Duplaix, och tillägger att han är säker på att lönsamheten kommer öka ännu mer framöver. 

Postpandemisk trend

Konkurrenterna LVMH och Richemont har också redovisat strålande resultat, vilket enligt Bloomberg News tyder på en postpandemisk trend. Konsumenter världen över verkar ha sparat pengar under pandemin och när världen nu börjar öppna upp unnar man sig dyrare väskor och smycken.

ANNONS

Läs hela artikeln på Bloomberg News.

Läs mer: Lyxmodebolaget Zegna siktar på börsnotering – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS