Lyxmodehuset Kering redovisar ett fantastiskt resultat för det andra kvartalet 2021. Försäljningen ökade med 95 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

Kering är ett franskt holdingbolag som specialiserar sig på lyxvaror, med huvudkontor i Paris. De kändaste dotterbolagen är Gucci, Yves Saint Laurent och Balenciaga.

Gucci störst

Varumärket Gucci, som precis firade 100 år, står för mer än hälften av Kerings totala intäkter. Analytiker väntade sig att Guccis intäkter skulle öka med 77 procent, men resultatet redovisade en ökning på 86 procent. Siffran innebär en kraftigt accelererad tillväxt.

Krossade förväntan

Stort sett ökade Kering den jämförbara försäljningen med hela 95 procent till strax över 4 miljarder euro. Analytikerna på Wall Street förväntade sig en ökning med 86,4 procent.

“Prestationen under första halvåret är utmärkt, både när det gäller intäkter och lönsamhet”, säger lyxmodehusets finanschef Jean-Marc Duplaix, och tillägger att han är säker på att lönsamheten kommer öka ännu mer framöver. 

Postpandemisk trend

Konkurrenterna LVMH och Richemont har också redovisat strålande resultat, vilket enligt Bloomberg News tyder på en postpandemisk trend. Konsumenter världen över verkar ha sparat pengar under pandemin och när världen nu börjar öppna upp unnar man sig dyrare väskor och smycken.

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på Bloomberg News.

Läs mer: Lyxmodebolaget Zegna siktar på börsnotering – Dagens PS