Mitt i detaljhandelns kris går bjässen på offensiven. ”Vi är otroligt stolta”.

Det säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten, till DN som berättar att företaget nu expanderar och öppnar tio nya butiker.

Det sker i ett läge när många i detaljhandeln har det tufft i spåren av coronapandemin med vikande försäljning och stängda butiker.

Elgiganten släpper nu en resultatrapport för året som gått, framgår det.

”Det är med en god känsla i kroppen som vi går ut med vårt resultat. Vi är otroligt stolta”, säger Niclas Eriksson till Dagens Nyheter, som uppger att bolagets försäljning ökade med 5,9 procent i det brutna räkenskapsåret maj 2019 till april 2020.

Rörelseresultat uppges landa på 212 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Smarta hem-prylar lockar

Samtidigt som många branschföreträdare nu väljer att satsa på e-handeln på nätet öppnar alltså Elgiganten fysiska butiker.

Enligt Nicklas Eriksson har behoven av hemelektronik ökat, inte minst genom att många i dag jobbar hemma, till följd av virusutbrottet.

Han ser ett sug efter såväl datorer som skärmar, hörlurar och mikrofoner, men även mus och tangentbord har stor efterfrågan, säger han. Många bokar produkter och hämtar i butik, eller får prylarna hemkörda.

I takt med en ökad digitalisering är det drag, särskilt efter så kallade smarta hem-produkter och Elgiganten erbjuder nu, skriver DN, nu en rad nya tjänster på området för att tillmötesgå kunderna.

Där till satsar företaget på gaming, spel, bland annat genom samarbete med spelfestivalen Dreamhack.

Nicklas Eriksson räds inte Amazons inträde på den svenska e-handelsmarknaden utan räknar med att Elgiganten klarar konkurrensen som bland annat prispressen innebär.