Det är inte bara budbolaget Best Transport som erbjuder sina chaufförer dåliga löner och avtal. Nu får även Budbee och Airmee kritik från förare och fackförbund. ”Det är en orgie i företagsfloskler”, säger Magnus Falk på Transportarbetareförbundet.

annons
annons

Som Dagens PS har rapporterat om så har Best Transport beskrivits ha ”slavliknande förhållanden” för sina chaufförer. 

Låga löner

Nu träder även förare som arbetar för konkurrenterna Budbee och Airmee fram, och berättar om låga löner och orimliga krav.

”Jag fick frågan om jag ville jobba med ett anställningsavtal, då skulle jag få 85 kronor i timmen. Om jag kunde tänka mig att köra utan avtal skulle jag få 100 kronor i timmen”, säger en förare som kör för Airmee, till Di.

Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transportarbetareförbundet säger till Di att avtalen för Airmees och Budbees förare knappast är bättre än de som Best Transport erbjuder, trots att ”de pratar om villkor lika bra eller bättre än kollektivavtal”.

”Det är en orgie i företagsfloskler”, säger Magnus Falk.

Fossilfria inom kort

Samtidigt vill både Budbee och Airmee vara fossilfria inom några år. Men det går ut över förarna.

”Det är inte så bra räckvidd på de nya elbilarna, så de har bett oss att inte ha värmen på i bilen, eftersom den drar för mycket batteri”, säger Airmee-föraren till Di.

ANNONS
ANNONS

Underleverantörer 

Både Airmee och Budbee använder underleverantörer i form av åkerier, och Airmees vd Julian Lee säger till Di att Airmee har avtal med åkerierna – som säger att de ska marknadsmässiga löner och villkor.

”30–40 procent av åkerierna vi jobbar med har också kollektivavtal”, säger han.

Läs mer: Chaufförer tvingas köra 15 timmar i sträck