Ersättningsmodellen hos Best Transport drabbar chaufförerna hårt. Rekordlåga löner och böter om de levererar fel. Chaufförerna uppger att de mer eller mindre arbetar gratis.

annons
annons

”Det är slavliknande förhål­landen”, säger Magnus Lars­son, central ombudsman på Transportarbetareförbundet, till Di.

De chaufförer som kör för Best Transport ger samma bild när de pratar med Di.

”Jag tjänar ibland några hundra kronor på ett pass på fyra timmar, men jag kan inte tacka nej till jobbet”, säger en chaufför som vill vara anonym.

Holdingbola­get bakom Best Transport rullade på bra 2019, och omsatte 731 miljoner kronor med resultatet 26,8 miljoner kro­nor före skatt.

Låga löner

Men det är inte pengar som chaufförerna får ta del av.

ANNONS
ANNONS

Di har tagit del av utdrag från körningarna som visade att Best Transport behöll 70 procent av vad kunderna betalade för leveranserna, samtidigt som chaufförerna kunde tjäna max 251 kronor innan skatt, för ett fyra timmars pass.

Joakim Guttman, som ansvarar för Transport­-avtalet på facket, säger till Di att bolaget betalar löner som ligger på omkring hälften av vad branschen i övrigt betalar.

”Best betalar för lite. De utnyttjar människor på ett sätt som är skandalöst”, säger han.

Får böter

Utöver usla löner har Best Transport ett bestraffningssystem som innebär att åkerierna får böter om de levererar paket fel. Det handlar om 300 kronor – som chaufförerna ofta själva får betala.

”Om man jobbar ett pass som ger 300 kronor och får böter så kan man ha jobbat gratis”, säger en av chauffö­rerna till Di.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Möbeljätten Ikea bidrar till Lukasjenkos terror