Shein går om Amazon i nedladdningar i USA. SEO-experten Xu Yangtian visste hur sociala medier och online-shopping ska kombineras.

ANNONS

När Xu Yangtian grundade Shein 2008 hade han inte kunskaperna som till exempel H&M:s Erling Persson hade om kläder och mode när han startade sitt lilla företag i Västerås och byggde upp det till ett globalt märke.

Det han hade var kunskap om SEO, Search engine optimization, och om hur man kombinerar e-handel med sociala medier.

År 2019 var företagets bruttoförsäljning enligt uppgifter i The Economist 2,3 miljarder dollar (drygt 20 miljarder svenska kronor). I år beräknas den överstiga 20 miljarder dollar (175 miljarder kronor).

I maj gick Shein också om Amazon som den mest nedladdade shoppingappen i USA.

Det verkar också som att företaget lyckats klara sig igenom den alltmer ansträngda politiska stämningen mellan Kina och Västvärlden för att bli det kinesiska bolag som säljer mest till konsumenter i väst.  

ANNONS
ANNONS

Stora investerare

Exakta siffror är svårt att få fram, men enligt beräkningar står USA för 35-40 procent av företagets bruttoförsäljning, medan Europa står för 30-35 procent. 

Företaget har också fått stöd från stora amerikanska investerare som Sequoia Capital och kinesiska, som IDG Capital.

Det finns flera bidragande orsaker till framgången. En formeln företaget har för ”fast fashion”, där ett utbud till fyndpris ständigt uppdateras. Runt 600 000 olika artiklar finns just nu i Shein-garderoben. 

Det är möjligt genom att man utnyttjar befintliga produktionskedjor med on-demand tillverkning. Ett team letar efter de senaste trenderna på nätet, och skickar vidare koncepten till designers. Dessa ritar upp modeller, som tillverkas i omgångar på så få som hundra åt gången.

Samtidigt testas modellerna i appen. Eftersom all försäljning sker via nätet har cheferna koll på intresset i realtid. Om det visar sig att en modell är populär läggs snabbt en order på fler hos tillverkaren. Om en vara inte säljer tillverkas inte fler. 

Snabb lageromsättning

Företaget har bara ett litet antal stora lager, och genom att beställningar skickas direkt har Shein en lageromsättning på 30 dagar, jämfört med branschens 150 dagar. 

ANNONS
ANNONS

Också Sheins marknadsföringsstrategi ligger i tiden. Förutom att man delar ut produkter gratis till tusentals influencers rekryteras också hundratals lokala designers i olika länder. Förutom att ta fram kläder marknadsför de också produkterna på sociala medier.

Shein har lyckats få 250 miljoner följare på Instagram, och ungefär 70 procent av dessa shoppar också via appen.

Läs även: Fraktproblem sinkar återhämtning i klädhandeln [Dagens PS]

Läs även: Sweco först ut i branschen med e-handelstjänst [Dagens PS]