Dagens PS

Netflix startar e-handel med varor från populära serier

Netflix e-handel
Netflix satsar på e-handel. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 14 juni 2021

Netflix har startat en ny e-handel, där de säljer varor från sina populära serier som “Bridgerton,” “Stranger Things” och “Lupin.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Netflix påbörjade sin resa med att hyra ut DVD-filmer online, men började i mitten av 2000-talet att erbjuda prenumerationer på video online som en tjänst, vilket fick företaget att explodera i storlek trots att DVD-försäljningen samtidigt sjönk. Första kvartalet 2021 hade Netflix en användarbas på 207,6 miljoner globalt.

Varor från egenproducerade serier

Nu har företaget börjat använda ytterligare en affärsmodell, då de startat en e-handel. Netflix.shop, som den heter, kommer att erbjuda varor från företagets mest populära egenproducerade serier.

Än så länge finns det kepsar, huvtröjor och t-shirts och futuristiska anime-inspirerade figurer och väckarklockor. Priserna ligger mellan 30 dollar och 135 dollar, motsvarande 250-1100 svenska kronor, enligt New York Post.

“Vi är stolta över att ge fansen ett nytt sätt att få kontakt med sina favoritberättelser och att presentera dem för nästa våg av artister och designers som anammar kraften i berättande i alla dess former,” skrev Josh Simon, vicepresident över konsumentprodukter på Netflix i en bloggpost om lanseringen.’

Ska rullas ut internationellt framöver

Kunder i e-handeln behöver inte ha ett Netflixkonto för att handla, och det går inte att länka sitt Netflixkonto till e-handeln. Än så länge finns tjänsten bara i USA, men Netflix tänker enligt ett pressmeddelande rulla ut tjänsten internationellt inom “de kommande månaderna.”

“Det kommer mer framåt. Håll utkik efter exklusiva produkter från älskade titlar som The Witcher och Stranger Things, liksom nya Netflix-logotyper från det japanska modehuset BEAMS”, skriver Netflix i pressmeddelandet.

ANNONS

Netflix kan satsa mer på e-handel framöver

Lanseringen kan eventuellt vara ett första steg mot en bredare satsning på e-handel, enligt sajten Adweek.com.

“Netflix vill hålla fansen investerade i företagets program långt efter att de vänder sig bort från sina skärmar.”, skriver sajten.

Läs mer: Netflix utmanas av Warner Media och Discovery

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS