H&M:s ”hemliga klubb”, konceptet Singular Society – där en prenumeration krävs för att få handla, lämnar nu testfasen och öppnar upp för alla som vill bli medlem.

Bolaget är helägt av H&M-gruppen, som kallar konceptet Singular Society för ”nästa generations detaljhandel”, och är en del av affärsområdet Business Ventures.

Bolaget grundades av Daniel Herrmann och Erik Zetterberg och har en affärsidé som skiljer sig kraftigt från hur detaljhandeln ser ut i dag. Bolagets vinst ska komma ifrån den medlemsavgift som betalas för att få handla av företaget. Själva produkterna som kunderna köper säljs till samma pris som det kostar att tillverka dem.

Begränsat antal produkter i månaden

Kunderna kan dock bara köpa ett begränsat antal produkter i månaden – vilket begränsas av nivån på medlemskap. Ju dyrare abonnemang – desto fler produkter får man köpa. Sortimentet är brett, man säljer allt ifrån kaffe till kläder till olivolja och tvättmedel.

”En av våra stora utmaningar är att få folk att förstå hur det fungerar. Vi jobbar inte med kortsiktig aktivering av produkter. Vårt mål är att skapa en långsiktig relation med våra medlemmar, snarare än en massa ha-begär, som är vanligare inom traditionell retail. Vi vill vara löftesdrivna”, säger Daniel Herrmann till Di.

”Vi har inte riktigt hittat en enkel mening som beskriver hur det funkar. Det är annorlunda och allt som är annorlunda är alltid lite svårt. Någon trodde att det var ett krav att köpa 25 varor. Någon annan trodde att man bara betalade medlemsavgift och fick grejerna”, säger Erik Zetterberg till Di.

Vill ”demokratisera produkter” 

Konceptet har varit i uppstarts- och testfas sedan lanseringen i december 2020 med en konceptbutik på Gamla Brogatan i Stockholm, och alla nya medlemmar i H&M:s ”hemliga klubb” har godkänts manuellt. Nu ska företaget lansera konceptet officiellt, och i samband med det ska alla som signerar ett medlemskap få ta del av utbudet direkt.

ANNONS
ANNONS

”Det vi vill göra är att demokratisera produkter av premiumkvalitet och på det sättet möjliggöra ansvarsfull konsumtion för en bredare publik. Vi är glada över att nu kunna välkomna alla som vill bli medlemmar, och ser fram emot att utveckla och utöka vårt sortiment för att möta våra kunders behov”, säger Daniel Herrmann i ett pressmeddelande.

Läs mer: Småsparare flyr klädjätten – satsar i högriskaktie