Dagens PS

E-handeln blommar för norska sportkedjan

E-handeln står för en femtedel av sporthandeln, enligt HUI:s siffror. (Foto: TT)
E-handeln står för en femtedel av sporthandeln, enligt HUI:s siffror. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 05 feb. 2021Publicerad: 05 feb. 2021

Den norska sportkedjan XXL fick en vändning under Q4 – röda siffror blev svarta. I hög grad är det e-handeln förtjänst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt XXL:s kvartalssiffror, som redovisas av sajten Ehandel, växte sportkedjans e-handelsverksamhet med 57 procent under det rapporterade kvartalet.

E-handeln hos XXL drar nu in 642 miljoner, framgår det.

“E-handeln representerar 25 procent av de totala rörelseintäkterna under fjärde kvartalet 2020, jämfört med 17,6 procent under fjärde kvartalet 2019”, skriver XXL i rapporten.

Totalt ökade sportkedjan omsättningen med 11 procent under det fjärde kvartalet, den landade på 2,6 miljarder norska kronor. I första hand märktes ett uppsving på hemmamarknaden i Norge men även i Sverige ökade XXL:s försäljning med nära 8 procent till 704 miljoner norska kronor under perioden.

För helåret 2020 spränger XXL nu barriären 10 miljarder norska kronor, konstaterar Ehandel.

För ett år sedan såg det inte lika ljust ut för den norska sportkedjan, som tvingades vinstvarna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS