E-handeln gick starkare än någonsin tidigare under pandemin. När samhället nu öppnar upp mer och mer – så går e-handeln ännu starkare. Under det andra kvartalet 2021 steg e-handeln 8 procent jämfört med föregående år, enligt Svensk Handel.

ANNONS

Svensk Handel skriver att de väntade sig att tillväxten för e-handeln skulle bli betydligt lägre under det andra kvartalet 2021, då jämförelsetalen från 2020 var rekordhöga och samhället lättat på restriktionerna. Men så var inte fallet.

”E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Svensk Handel har en ny e-handelsindikator som visar att till och med augusti i år växte försäljningen av kläder och skor i e-handeln med 32 procent jämfört med samma period förra året. Möbler och heminredning ökade 25 procent, hemelektronik 23 procent, livsmedel exklusivt tobak och alkohol steg 19 procent.

”Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten”, säger Johan Davidson.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Svensk handel uppvisar urstark framtidstro [Dagens PS]