Flera butikskedjor som SvD varit i kontakt med överväger att rata den amerikanska e-handelsjätten Amazon.

Som Dagens PS har berättat lanseras Amazon.se.

Med Sverige-etableringen får Eskilstuna ett logistiklager på 15 000 kvadratmeter, som innebär nya jobbtillfällen.

Men även om Eskilstuna jublar över Amazons närvaro tvekar många företag i Sverige att använda Amazons marknadsplats för sin försäljning.

En av dem som redan gett Amazon-skaparen Jeff Bezos livsverk kalla handen är Indiska.

Nobbade men nya samtal väntar

”Vi träffade Amazon tidigare i våras, men vi kom fram till att Zalandos affärsmodell är mycket bättre för oss. Vi tyckte inte att Amazons erbjudande var tillräckligt bra, berättar butikskedjans vd och ägare Karin Lindahl för SvD Näringsliv.

Hon öppnar emellertid för att nya samtal ska hållas och utesluter inte att delar av sortimentet kan komma att säljas på Amazon när bolaget nu slår ner pålarna på nätet i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Ryan Looysen, digital chef på Baby Björn, ser inga skäl i dagsläget att nyttja e-handelsplatsen då produkterna redan är tillgängliga på den svenska marknaden.

Revolution Race, som säljer friluftskläder, har inte tagit ställning till om man tänker använda Amazon.se, bland annat då den amerikanska e-handelsbjässen tar betalt för sina tjänster vilket äter upp delar av marginalerna.

Köbildning och leveransstrul

Dessutom är det köbildning och ”trassel med inleveranser”, konstaterar Pernilla Nyrensten, vd på Revolution Race i SvD-artikeln.

På sin höjd kan bolaget komma att använda Amazon i Sverige för att hitta nya kunder, framhåller hon.

På Idun säger försäljningschefen Caroline Thunstedt att Amazon kan få varumärket att växa på nya marknader, men något beslut om att använda Amazons svenska sajt är inte taget.

Läs mer på SvD.se.