Kinesiska e-handelsjätten Alibaba tappade nära 12 procent på Hongkongbörsen på onsdagen efter nyheter om att Kina ska föreslå nya konkurrensregler.

Detta trots faktumet att bolaget slagit försäljningsrekord under shoppingevenemanget Singles day, rapporterar CNBC.

Alibabas Gross Merchandise Volume, det vill säga det totala värdet av ordrar som beställts på plattformen, har hittills överstigit 56,42 miljarder dollar. Evenemanget avslutas midnatt den 12 november.

”Vi kommer förmodligen att fördubbla förra årets 11.11 (datumet för Singles day, reds. anm.) eller kanske till och med mer än så, och detta visar verkligen att konsumtionsvanor verkligen har flyttat online, inte bara i första nivån (städer) utan över hela landet” säger Jacob Cooke från marknadsföringbolaget WPIC.

ANNONS
ANNONS

Singles day genererar mer försäljning än vad både Black friday och Cyber monday gemensamt omsätter i USA.

De nya lagutkasten slår mot prisdiskriminering, förmånsbehandling för säljare som tecknar exklusiva avtal med plattformar och påtvingad datainsamling.

Alibaba föll 8,3 procent på New York-börsen i går och sjunker ytterligare 2,6 procent i dagens förhandel.