Det andra kvartalet visade starka siffror för dagligvarujätten Axfoods onlineaffär. ”Vi gör ett starkt kvartal och växer mer än marknaden, även inom e-handeln, och vårt resultat är det bästa för ett andra kvartal någonsin”, säger Klas Balkow, vd för Axfood.

ANNONS

Axfood, där varumärken som Hemköp och Willys ingår, visade starka siffror under det andra kvartalet, med en butiksomsättningstillväxt som uppgick till 1,1 procent, att jämföra med 0,6 procent för den svenska dagligvarumarknaden under samma period, enligt Dagligvaruindex.

Slog marknaden

Samtidigt ökade Axfoods nettoomsättning inom e-handeln med 36 procent mot 27 procent för den totala marknaden.

”Jag har varit ödmjuk kring vart den här tillväxten tar vägen då vi haft en enorm utveckling under pandemin”, säger Klas Balkow till Di och tillägger:

”Nu möter vi tuffare jämförelsetal, men vi visar ändå upp en väldigt hög tillväxt. Vi tror också starkt på kombinationen av e-handel och fysiska butiker med click and collect- lösningen.”

Att bli allt mer lönsamma handlar om att ställa om till automatiserade logistiklösningar. Just nu bygger dagligvarujätten ett nytt automatiserat e-handelslager i Göteborg, samtidigt som företaget kommer automatisera det nya rikslagret i Landskrona. Det handlar om investeringar på 660 Mkr fram till 2024.

”Det här gör att vi får en högeffektiv logistikverksamhet, vilket blir viktigt för framtiden. Vi verkar i en låg- marginalbransch med hög konkurrens och det gäller för oss att ha marknadens bästa logistikplattform”, fortsätter Klas Balkow.

Konkurrerar mot matjättarna

Samtidigt vill Axfood på allvar konkurrera med Coop och Ica och det gör de när de i maj köpte 10 procent av butikskedjan City Gross, med ytterligare en option på att öka ägarandelen till 30 procent.

”Vi tror att det är bra ur ett konkurrensperspektiv och för att stärka vår marknadsposition”.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Se upp Ica och Axfood – fler Amazon på gång