Några månader efter att e-handelsjätten Amazon slagit upp portarna på svensk mark tycks de svenska detaljisterna dra en lättnadens suck. Anstormningen blev inte så farlig. Men det kan vara för tidigt att andas ut.

Dels har Amazon haft inkörningsproblem, dels knackar fler Amazon-liknande bolag på dörren.

JD.com

Den amerikanska e-handelsjätten är faktiskt bara den tredje största marknadsplatsen i världen (se diagram nedan) och det finns flera som vill kopiera Amazons strategi med lokal närvaro.

Mest ivrig verkar kinesiska JD.com vara. För två veckor sedan blev det officiellt att JD.com skall etablera ett distributionscenter och kontor i Holland.

7fresh.com

Med Nederländerna som språngbräda bedöms JD.com i första hand satsa på matbutiker. Det är i alla fall livsmedelskunnig personal som bolaget nu söker via platsannonser i Nederländerna.

Hemma i Kina driver JD.com ett matkoncept som heter 7Fresh (7fresh.com). Det är en högteknologisk kedja med bland annat självkörande shoppingvagnar.

Alibaba

Det kan bli något att bita i för ICA och Axfood om och när JD.com vänder blickarna mot Sverige. Vad beträffar de största marknadsplatserna – Taobao.com och TMALL – som båda ägs av Alibaba lär de också snart dyka upp i grannskapet.

Det är i alla fall deras uttalade ambition att följa Amazons exempel.

ANNONS
ANNONS

Läs mer från Investerardygnet >>