Volvokoncernen går samman med Scanias ägare och skapar laddningsnätverk för tunga fordon i hela Europa. Laddstationerna ska stå klara inom fem år efter att bolaget är bildat. Det framkommer av ett pressmeddelande som koncernen publicerade under morgonen. 

ANNONS

Buss- och lastbilstillverkarna Volvokoncernen, Daimler Truck och Scania-ägaren Traton Group har skrivit på ett avtal om att skapa ett samriskföretag nästa år. Det nya samägda bolaget ska installera och driva ett högpresterande laddningsnätverk för eldrivna fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar. Projektet förutsätter att myndigheter i olika länder först godkänner utbyggnaden, enligt pressmeddelandet.

Investeringen ligger på 500 miljoner euro, och utgör den hittills största i sitt slag. Minst 1 700 laddningspunkter vid och nära motorvägar och vid logistik- och destinationspunkter vill bolagen gemensamt sätta upp. Samriskföretaget ska ha sitt huvudkontor i Amsterdam.

Laddningsnätverk kostnadseffektivt

Det planerade företaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och ska bygga på de grundande partnerföretagens breda erfarenheter av och kunskaper om tunga lastbilar.

Bolagen skriver i pressmeddelandet att satsningen är ett verktyg för att göra EU:s Green Deal till verklighet och uppnå koldioxidneutralitet inom godstransporter innan 2050. Man menar också att laddinfrastruktur som den här är ett kostnadseffektivt sätt att ästadkomma betydande utsläppsminskningar från tung trafik.

”Vi går från ord till handling, skriver Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

”Detta är både en historisk milstolpe i omvandlingen mot fossilfria transporter och ett genombrott som visar Volvokoncernens åtagande att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2040 och en rullande flotta med nettonollutsläpp senast 2050.”

Läs också:

Scania: ”Hälften ellastbilar till 2030” [Dagens PS]
Fortfarande populärt med tematiska fonder [Dagens PS]