New York Times kallar det för Tesla-effekten. Bolag börjar få bråttom att elektrifiera allt med en förbränningsmotor innan någon annan hinner före – och bli störst. 

ANNONS

Teslas frammarsch på marknaden för elbilar har inspirerat aktörer också inom andra motorbranscher. Bland annat har tillverkare av olika sorters trädgårdsredskap, båtmotor och skotrar börjat ta upp jakten för att inte hamna på efterkälken.

”Det är en trend där ute som drivs fram av bilindustrin”, säger José Bisjoli, vd på båtmotor tillverkaren BRP till New York Times.

”Vi kan inte ignorera den.”

Utanför bilbranschen är utmaningarna ofta större. Räckvidden ska vara tillräcklig även om motståndet och temperaturerna är mer extrema. Exempelvis kräver båtmotorer mer kapacitet för att det kräver mer energi att ta sig över vattnet än åka bil på en vanlig asfalterad väg.

Snöskotrar på el kommer

Skotrarna lider av liknande problem, men då kan det också handla om extremt låga temperaturer, vilket inte alltid är den bästa miljön för batterier.

Samtidigt har trädgårdsbranschen lyckats riktigt bra – de flesta som byter ut ett bensindrivet gräsklipparfordon vittnar om såväl sänkta kostnader för drivmedel som tystare och trevligare närmiljö. I trädgårdsbranschen har man emellertid inte så stora problem med räckvidd, konstaterar New York Times.

Och trots svårigheterna är det nu många företag som vill hinna först även inom andra motorsegment.

Bolag vill undvika Tesla-scenario

Taiga är ett kanadensiskt startupbolag som börjat dra sig till blickarna på den nordamerikanska marknaden. Deras snöskotrar är dyra med en prislapp på motsvarande  mer än 170 000 kronor, men samtidigt är de i likhet med elbilar billigare i drift. Tillverkaren sliter fortfarande med utmaningar eftersom fordonen inte klarar samma snödjup som dem med bensinmotorer.

ANNONS
ANNONS

Även på båtmarknaden släpps kraftfulla elmotorer som klarar höga hastigheter trots motståndet – men här är räckvidden fortfarande ett problem och branschen har snarare börjat utforska hybridlösningar med vätgas som bas. I vissa fall anpassas designen på själva båtarna för att bättre klara de nya förutsättningarna.

Kontentan är att de bensindrivna alternativen antagligen kommer att finnas kvar under lång tid. Men som respons på att många mindre aktörer vill in på en relativt orörd marknad tvingas och större bolag anpassa sig.

Läs också:

Nya Delphia 11 visar vägen för framtida modeller [Dagens PS]
Vätgas ska stärka räckvidd för elbåtar [Dagens PS]