Dagens PS

Teknikskifte för Kinas lastbilar – sparar pengar

Kina
Marknaden för Kinas autonoma lastbilar är enorm och tack för investeringar. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 08 nov. 2023Publicerad: 08 nov. 2023

Ett mer ekonomiskt svagt Kina omvandlar lastbilsindistrun och satsar i högre utsträckning på förarassistens. För investerare är det jackpot.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare, tecknar en ljus bild av huvudstadens konkurrenssituation i en ny rapport.
Spela klippet

Ny rapport pekar ut Stockholm som bäst i Europa: "Ruskigt innovativ"

17 sep. 2025

Samtidigt som större transportföretag får mer dominans sker en teknisk utveckling med förarassistens, berättar CNBC.

“Ekonomin blir allt stramare, så motivationen att spara pengar blir starkare, inte svagare, vilket gör våra kunder mer angelägna om att använda våra produkter”, har Julian Ma, vd för Inceptio, en aktör i framkant på området, tidigare sagt i en intervju med den amerikanska nyhetskanalen.

ANNONS

Tidigare har enskilda chaufförer dominerat i Kinas lastbilsindustri, men förändringens vindar blåser i landet och företag som säljer lastbilar till åkerier erbjuder den nya förarassistens-tekniken.

Autonom teknik myndighetskrav i Kina

Det gör transportfordonen med attraktiva, enligt Gui Lingfeng, chef på Kearney Strategy Consultants.

Den kinesiska lastbilsindustrin uppges ha ett försprång när det gäller autonom körning.

Till saken hör att de kinesiska myndigheterna, enligt CNBC, kräver att alla nya lastbilar ska vara förarassistensutrustade, som varnar för både frontalkrock och avvikelse i körfältet.

Potentialen för Kinas supermoderna och tekniskt avancerade lastbilar är stor med en gigantisk marknad.

Marknaden i landet är enorm

ANNONS

“I Kina finns det cirka 7 miljoner tunga lastbilar. Även om marknaden har nolltillväxt, så på årsbasis är det mellan 1,2 och 1,5 miljoner nyförsäljningar”, säger Julian Ma på Inceptio vars fokus är logistikkunder och som enligt egen utsago har mer än 650 lastbilar i drift i Kina.

Kargobot, en startup, uppges ha över 100 självkörande lastbilar i landet.

För investerare är det en guldkantad marknad, även om investeringen bara är någon ynka procent är Kina en enorm marknad för självkörande lastbilar.

Läs även: Stort exportras i Kina men importen skräller Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS