Nu vill det australiensiska företaget Talga Resources bygga batterianoder med grafit från svenska Vittangi. Projektet kräver mycket pengar, i ett första skede fem miljarder kronor.
Svensk grafit till bilindustrin – stora investeringar


Mest läst i kategorin
Batteritillverkare använder till stor del syntetisk grafit som är tillverkad av olja och kol och därmed inte hållbart. Naturlig grafit bryts mestadels i Kina, samtidigt som många tillverkare i Europa vill ha tillverkningen på hemmaplan.
Hållbara batterier
Nu vill Talga Resources bryta grafit i Vittangi och sedan tillverka hållbara batterianoder i en fabrik i Luleå.
”I Vittangi har vi den mest höggradiga grafittillgången i världen, den är helt fantastisk. Jämfört med syntetiskt material släpper vårt material ut 96 procent mindre koldioxid”, säger Martin Phillips, Talga Resources Europachef.
Målet är ett starta brytningen i gruvan 2023 och sedan sätta igång fabriken året därefter.
Krävs mycket pengar
Inför projektet krävs det mycket pengar – fem miljarder kronor till ett börja med och ytterligare 20 miljarder kronor för en andra fyndighet.
Tillstånden kan dock som vanligt sätta käppar i hjulen för utvecklingen och ansökan för gruvan i Vittangi ligger för tillfället hos Mark- och miljödomstolen i Umeå.
”Processen går framåt och vi ser för tillfället inga tecken på förseningar”, säger Martin Phillips.
Läs även: Sverige har massor av eftertraktade mineraler – under jord

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Talenoms mål är att förbereda korrekt, tillförlitlig och aktuell finansiell information så att företagare, ledning och andra kan fatta välgrundade datadrivna beslut som gör det möjligt för deras företag att frodas. Utveckla ditt företag. Vi tar hand om resten.









