Dagens PS

Svensk debut lockar hundratusentals rymdbönder

Spelutvecklare
Det betyder jättemycket. Det är ju ett sådant tydligt förtroende de lagt på oss", säger Joakim Kopriva Hedström, vd på Frame Break, om avtalet med Microsoft. (Foto: Samuel Steen/TT)
TT Nyhetsbyrån
TT Nyhetsbyrån
Uppdaterad: 31 mars 2024Publicerad: 31 mars 2024

Den lilla Skövdestudion Frame Break skrev avtal med Microsoft och nu släpps debutspelet “Lightyear frontier” på techjättens prenumerationstjänst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har känts som att man har hållit andan i fyra år, säger vd Joakim Kopriva Hedström.

Det råder ett koncentrerat lugn i Frame Breaks lokaler, med utsikt över Skövde. Deras “Lightyear frontier”, ett spel om att bli jordbrukare i jätterobot på en främmande planet, har precis släppts.

På skärtorsdagen meddelades att 700 000 spelare hittills provat på rymdbondelivet.

Det är väldigt svårt att tänka sig, säger Joakim Kopriva Hedström, om att hundratusentals spelar bolagets spel.

“Sprängde förväntningarna”

Frame Break är, likt många andra små spelföretag i Skövde, sprunget ur stadens högskoleutbildning. Kopriva Hedström och två andra studenter stannade kvar, fick hjälp av Skövdes inkubator, och blev så småningom uppköpta av Embracer-ägda Amplifier Invest.

Om man bortser från ett litet mobilspel “som ingen någonsin har hört talas om” är Lightyear Frontier bolagets debut.

En anställd på Frame Break filar på en 3D-modell.
En anställd på Frame Break filar på en 3D-modell. (Foto: Samuel Steen/TT)
ANNONS

Till skillnad från de flesta andra unga spelbolag fick Frame Break kontakt med Microsoft, som lockade in bolaget i sin indiesatsning.

Därmed fick bolaget med en första trailer i en Xbox-presentation, och en del mål sattes upp om bland annat uppmärksamhet.

Vi sprängde helt våra förväntningar, vilket ändrade vårt perspektiv och även Microsofts perspektiv på vad vi hade på gång, säger Joakim Kopriva Hedström.

Microsoft erbjöd ett lukrativt avtal för att “Lightyear frontier” skulle släppas dag ett på prenumerationstjänsten Game Pass, ett slags Netflix för spel.

Skärmbild från spelet 'Lightyear frontier', som utvecklats i Skövde.
Skärmbild från spelet “Lightyear frontier”, som utvecklats i Skövde. (Foto: Frame Break)
ANNONS

Senaste nytt

Fler vågar testa

“Lightyear frontier” är släppt i en tidig utgåva, så kallad early access. Det innebär att spelet inte riktigt är färdigt, och att återkopplingen från spelarna ska kunna påverka hur spelet utvecklas till släpp.

Att spelet ingår för prenumeranterna gör att många fler är beredda att testa.

ANNONS

Sedan släppet har spelets kanal på sociala medier-plattformen Discord svämmat över av rapporter om buggar och synpunkter. Frame Break försöker att vara öppna och involvera spelarna i processen.

Men vi kan inte bara sitta och prata med folk heller, utan det blir den här avvägningen mellan att kommunicera och faktiskt agera, säger han.

I dag har Frame Break 16 anställda. Särskilt mycket större vill Joakim Kopriva Hedström inte att Frame Break ska bli, för att behålla 'indie-andan'.
I dag har Frame Break 16 anställda. Särskilt mycket större vill Joakim Kopriva Hedström inte att Frame Break ska bli, för att behålla “indie-andan”.(Foto: Samuel Steen/TT)

Framtiden ser ljus ut för studion, men sämre för den svenska spelindustrin i stort, som inte går opåverkad genom den globala nedgången med massuppsägningar, tycker Joakim Kopriva Hedström.

Han skulle vilja se någon slags bidrag för att nystartade studios ska kunna hålla sig flytande.

Det statligt stödet är nästintill inget. Det känns som en stor miss. Vi har talang nu som drivs ur industrin för de hittar inget just nu.

GUSTAV SJÖHOLM/TT

Relaterade artiklar:

ANNONS

Sverige måste utbilda fler spelutvecklare. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS